Rabu, 30 September 2009

2 Cara Cepat Menghafaz Al-Quran


Segala puji Bagi Allah Rabb semesta alam, shalawat dan salam semoga terlimpahkan kepada Nabi kita Muhammad SAW. Dalam tulisan ini akan kami kemukakan cara termudah untuk menghafalkan al quran. Keistimewaan teori ini adalah kuatnya hafalan yang akan diperoleh seseorang disertai cepatnya waktu yang ditempuh untuk mengkhatamkan al-Quran. Teori ini sangat mudah untukdi praktekan dan insya Allah akan sangat membantu bagi siapa saja yang ingin menghafal Al Qur’an.


Disini akan kami bawakan contoh praktis dalam mempraktekannya. Misalnya saja jika anda ingin menghafalkan surat an-nisa, maka anda bisa mengikuti teori berikut ini:

Pertama, Bacalah ayat pertama 20 kali

Kedua, Bacalah ayat kedua20 kali

Ketiga, Bacalah ayat ketiga 20 kali

Keempat, Bacalah ayat keempat 20 kali

Kelima, Kemudian membaca 4ayat diatas dari awal hingga akhir menggabungkannya sebanyak 20 kali.

Keenam, Bacalah ayat kelima 20 kali

Ketujuh, Bacalah ayat keenam 20 kali

Kedelapan, Bacalah ayat ketujuh 20 kali

Kesembilan, Bacalah ayat kedelapan 20 kali

Kesebelas, Kemudian membaca ayat ke 5 hingga ayat ke 8 untuk menggabungkannya sebanyak 20 kali.

Keduabelas, Bacalahayat ke 1 hingga ayat ke 8 sebanyak 20 kali untuk memantapkan hafalannya.

Demikian seterusnya hingga selesai seluruh al Quran, dan jangan sampai menghafal dalam sehari lebih dari seperdelapan juz, agar tidak berat bagi anda untuk mengulang dan menjaganya.

Dikutip dari buku Cara Cepat Menghafal Al Qur’an karya: Dr. Abdul Muhsin Al Qasim (Imam dan Khatib Masjid Nabawi)

Anda mungkin juga meminati:

0 8 Teknik Mengikat Tali Leher

Salam. Bagi si maskulin yang bertali leher biasanya menguasai 1 cara saja untuk mengikat tali leher mereka. Tetapi kali ini admin ingin berkongsi dengan kalian 8 cara mengikat tali leher agar penampilan anda tampak rapi dan kemas.lets go..salam.








0 Memagar Diri Dari Sihir & Ilmu Hitam


Di bawah ini di nyatakan cara cara atau amalan yang boleh di lakukan untuk memagar diri anda dari perbuatan jahat tukang sihir atau pengamal ilmu hitam.Sihir mungkin tidak mengenal siapa anda.Ia boleh menyerang anda. Ketahuilah cara memagari diri anda dari sihir dan gangguan syaitan..Insya-allah

Pagar Pertama (1) - Makan Tamar 'Ajwah dan Tamar Madinah

Amalkan memakan tamar (kurma) 'Ajwah dan jika boleh makan bersama dengan Tamar Madinah. Sekiranya anda tidak boleh mendapatkan kedua-dua jenis tamar tersebut, makanlah apa-apa jenis tamar yang ada supaya menepati sabda Rasulullah S.A.W. yang berbunyi: "Barangsiapa yang memakan tujuh biji tamar 'Ajwah, dia tidak akan mendapat sebarang kemudaratan racun atau sihir yang terkena pada hari itu".(Riwayat al Bukhari.)

Pagar Kedua (2) - Berwuduk sebelum tidur

Sihir tidak akan memberi sebarang kesan terhadap seseorang muslim yang mempunyai wuduk. Setiap muslim yang berwuduk akan sentiasa dikawal ketat oleh para Malaikat sebagaimana diperintahkan oleh Allah S.W.T kepada mereka.

Sabda Rasulullah S.A.W: Ertinya: "Sucikanlah jasad-jasad ini mudah-mudahan Allah akan menyucikan kamu. Kerana sesungguhnya tiada seorang pun dari mereka yang bersuci terlebih dahulu sebelum tidur, melainkan ada bersamanya seorang Malaikat. Malaikat tersebut tidak akan pernah terlalai walaupun sedetik untuk mengucapkan doa: 'Ya Allah!Ampunilah dosa hambaMu ini kerana dia telah tidur dalam keadaan bersuci.'(Riwayat at Tabraaniy dgn sanad yang baik.)

Pagar Ketiga (3) - Mengambil berat tentang solat berjemaah

Mengambil berat tentang solat berjemaah akan menjadikan seseorang muslim bebas serta aman dari gangguan syaitan. Bersikap sambil lewa terhadap solat berjemaah menyebabkan syaitan akan mengambil peluang untuk mendampingi mereka. Apabila selalu berdampingan, lama kelamaan ia akan berjaya merasuk, menyihir atau melakukan kejahatan lain.

Mengikut riwayat Abu Hurairah r.a., Rasulullah S.A.W.telah bersabda:Ertinya: 'Mana-mana kampung mahupun kawasan kawasan hulu yang tidak mendirikan solat berjemaah meskipun penduduknya cuma tiga orang, nescaya akan didampingi oleh syaitan. Oleh itu hendaklah dirikan solat berjemaah. Sesungguhnya serigala akan memakan kambing-kambing yang menyendiri dari puaknya.(Riwayat Abu Daud dengan sanad yang baik).

Pagar Keempat (4) - Mendirikan Solat Tahajjud utk memagarkan diri dari sihir

Bangunlah mengerjakan solat malam dan janganlah mempermudah-mudahkannya.Sifat mempermudah-mudahkan bangun bersolat malam boleh memberi ruang kepada syaitan untuk menguasai diri seseorang itu.Apabila syaitan telah mampu menguasai diri seseorang, maka dirinya adalah tak ubah seperti bumi yang ketandusan akibat kesan tindakbalas hasil perlakuan syaitan tersebut.

Ibnu Mas'ud r.a. telah berkata: Rasulullah S.A.W. pernah diberitahu tentang perihal seorang lelaki yang tidur hingga ke Subuh dengan tidak mengerjakan solat malam, maka Rasulullah S.A.W. pun bersabda:Ertinya: "Sesungguhnya syaitan telah kencing di dalam telinganya"(Riwayat al Bukhari dan Muslim).

Pagar Kelima (5) - Membaca doa perlindungan apabila masuk di dalam tandas

Tandas adalah tempat kotor dan merupakan rumah bagi syaitan. Oleh itu ia akan mencuba sedaya upaya menggunakan kesempatan yang ada untuk menguasai seseorang muslim setiap kali orang itu masuk ketandas. Di dalam sebuah buku seorang mangsa sihir telah melapurkan bahawa dia pernah memasuki tandas dengan tidak membaca doa perlindungan. Seketika kemudian dia telah dirasuk oleh syaitan.

Apabila Rasulullah S.A.W mahu memasuki tandas, baginda akan membaca doa perlindungan dengan berkata: Ertinya: "Dengan nama Allah. Ya Allah!Sesungguhnya aku berlindung denganMu dari sebarang kekotoran dan gangguan syaitan".

Riwayat al Bukhari dan Muslim. Maksudnya adalah berlindung dari gangguan syaitan-syaitan jantan atau betina.

Pagar Keenam (6) - Memagar isteri selepas selesai akad nikah

Selepas majlis akad nikah, pada malam pengantin sebelum memulakan adab-adab berpengantin yang lain, hendaklah suami meletakkan tangan kanannya di atas ubun-ubun kepala isterinya sambil berdoa:

"Ya Allah, aku memohon kepadaMu kebaikannya dan kebaikan yang telah Engkau selubungi ke atasnya,dan aku berlindung dari keburukannya dan keburukan yang telah Engkau selubungi ke atasnya. Ya Allah berkatilah isteriku ini ke atasku dan lindungilah dirinya dari segala keburukan perbuatan orang-orang yang dengki, dan perbuatan tukang sihir apabila dia telah melakukan sihir dan dan perbuatan orang-orang yang suka melakukan tipu daya."(Riwayat Abu Daud dan menurut al Albaaniy sanadnya baik).

Pagar Ketujuh (7) - Berwuduk sebelum tidur, membaca ayat-ayat al Kursi dan berzikir kepada Allah sehingga terlelap.

Dalam satu hadis sahih telah menceritakan bahawa syaitan telah berkata kepada Abu Hurairah: "Barangsiapa yang membaca ayat-ayat al Kursi sebelum tidur,dirinya sentiasa di dalam peliharaan Allah manakala syaitan sekali-kali tidak mampu mendekatinya sehinggalah ke waktu pagi''.

Rasulullah S.A.W. telah bersetuju dengan cerita Abu Hurairah tersebut sambil berkata: "Ia telah bercakap benar kepada engkau, walhal ia sendiri sememangnya penipu."(Riwayat al Bukhari).

Sekian wassalam.

14 Cara Mencari Jodoh


Salam.Jodoh pertemuan ditangan Tuhan tetapi kita sebagai manusia perlulah berusaha mencari jodoh yang sesuai dengan citarasa kita dan kehendak agama.

Berikut adalah beberapa cara untuk anda mendapat jodoh.

1. Minta bantuan dari ibu bapa - teknik ini sangat popular ketika dahulu dimana ibubapa mencari jodoh untuk anak mereka tetapi ia masih lagi boleh digunapakai untuk zaman ini kerana ibubapa mempunyai kenalan dan mungkin mereka tahu bagaimana akhlak anak rakan mereka tersebut untuk dijadikan calon.
2. Hadiri aktiviti - sertai pelbagai aktiviti sihat yang melibatkan rakan-rakan dan masyarakat setempat
3. Minta bantuan rakan - kadangkala mereka mempunyai ramai kenalan yang masih bujang, manalah tahu mereka dapat membantu
4. Minta bantuan adik beradik
5. Chat room
6. Laman cari jodoh
7. Perniagaan MLM

Sebenarnya terdapat banyak lagi cara lain untuk anda mencari jodoh. Terpulang pada diri masing-masing. Pendek kata diri sendiri harus berusaha mencari bukan hanya bersandar kepada kata-kata "jodoh di tangan Allah.' Sekian semoga berjaya kepada kalian yang sedang mencari jodoh. Salam.

Sahabat, jangan lupa berikan komen di bawah ini untuk kita saling bertukar-tukar fikiran.Syukran.

Isnin, 28 September 2009

0 Imam Al-Syafi'i-Intelligence, Lucidity & Right Judgement


To his students, his advice was to concentrate their time and efforts in studying the Hadith. He told them repeated if they found and authentic Hadith in conflict with his views, they should accept the Hadith.

‘If I were to walk from Madinah to Makkah [a distance of 500 kilometres] barefoot, with no mount to carry me, it would be easier for me than to walk to Malik’s home here in Madinah. I am never in a humble position until I stand at his doorstep,’ said the governor of Madinah al-Munnawwarah as he finished reading a letter from his counterpart in Makkah.

The governor of Makkah al-Mukarramah had wanted him to introduce a young man to the great scholar of Madinah al-Munnawwarah. The young man continues the story;

‘The governor and a number of his men went with me until we reached Malik’s home and one man knocked on the door. A maid opened [the door] and he told her that the governor wanted to see the scholar. She went in and came back after a long while to say: “May master greets you well and says: ‘If you have a case requiring a ruling, then you may write it down and he will send you the answer. If you want to learn Hadith, you know the day when he holds his [study] circle. You may wish to leave now.”

‘The governor said to her: “Tell him that I have a letter addressed to him from the governor of Makkah in an important matter.”

‘She went in, then she came out again, and brought with her a chair.’

‘Shortly afterwards, Malik came out. He was a tall, old man who inspired much awe and respect. He sat on the chair and read the letter until he reached the request made by the governor on my behalf. He threw the letter down and said: “have we reached so low that the study of the Prophet’s Hadith is sought through favours and high position!”

‘The governor of Madinah was in awe [of Malik] and could not reply. So I ventured to speak: “May God grant you His favours. I am a man form the Muttalib branch of Quraysh, and I have so far done this and that.’

Malik was endowed with penetrative insight. He asked the young man his name and then said: ‘Muhammad! Be always God-fearing, and avoid sin, for you will acquire distinction. God has given you light in your heart, so do not let it be put out by indulging in sin. Come tomorrow to read.’

That was the first encounter between Imam Malik ibn Anas, the renowned scholar in his mid’70s, and Al-Shafi’i, just under 20, who was destined to be among the greatest scholars in our history.

The following day, Al-Shafi’i turned up with Malik’s Al-Muwatta’, and started to read. Malik was impressed with his diction and delivery. Concerned that his teacher might be tired Al-Shafi’i hesitated, but Malik asked him to continue. Thus, Al-Shafi’i managed to complete reading the great book under the great imam in a very short period.

Muhammad ibn Idris Al-Shafi’i, born in Gaza in 150 H (767) was of Qurayshi origin, with an ancestry that met Prophet Muhammad, Sall-Allahu alayhi wa sallam’s lineage at his grandfather, Abdulmattalib. Al-Shafi’i’s father died when he was very young, leaving him and his mother – of Yemeni origin – in utter poverty.

His mother’s decision to send the nearly 10-year-old Al-Shafi’i to Makkah al-Mukarramah, near his tribal ancestry, proved crucial. After entrusting him initially in the care of a relative, she followed him there to keep an eye on his studies.

As he could not afford enough writing material, the keen student used to go to the governor’s offices in search of paper that had already been used. On the blank side of the paper, he would do his lessons. He committed to memory the Qur’an at a very young age.

In order to improve his knowledge of Arabic, he went deep into the desert to join the Bedouin tribe of Huthail, who were renowned for the best standard of literary Arabic. He memorised poetry and learnt their prose reporting and stories. He accompanied the tribe on nomadic travels, until he mastered all that was there to learn. He also learnt archery and became very skilful; he could hit the target 10 times out of 10.

On his return to Makkah al-Mukarramah he carried on studying. By the time he was nearly 20 he had completed all that its scholars has to teach, but this thirst for knowledge was not quenched. So, he traveled to Madinah al-Munnawwarah to learn from Imam Malik.

The meticulous student that he was, al-Shafi’i wished to have a foretaste of what he would be learning. He borrowed Al-Muwatta’ to read which only whetted his appetite and made him more eager to study under Malik.

Al-Shafi’i stayed very closed to Malik for nine years, during which he only travelled to visit his mother, or to stay for a short while with some bedouin tribes. The last three years at Malik’s study circle were doubly fruitful because the eminent Iraqi scholar. Muhammad ibn Al-Hasan Al-Shaibani (132-189H) who recorded all the Hanafi scholarship had come to study under Malik.

Malik used to support his students who had no means of living. Al-Shafi’i was one of them. When Malik died (179H), he returned to Makkah al-Mukarramah hoping to earn his living. The governor of Yemen was there on a visit when some people spoke to him about Al-Shafi’i, and he took him to Yemen where he was appointed justice in the city of Najran. The people there soon realised that they had a judge who was devoted to justice, unwilling to swerve from it for any favour or pressure. They loved him and learnt a great deal from him.

People who are unwilling to compromise often find themselves in the bad books of rulers. In his fifth years at Najran, Al-Shafi’i’s mettle was tasted when a strong-fisted governor took over. Al-Shafi’i did not spare him from criticism whenever the occasion arose. In the process of curbing the governor’s injustice, Al-Shafi’i earned his enmity.

The governor wrote to Caliph Al-Rasheed in Baghdad, accusing Al-Shafi’i of supporting a revolt by people loyal to the Alawis, the descendants of Ali ibn Talib, Radi-Allahuanhu. He said: ‘I have no authority over this man, and he achieves by his tongue much more than a fighter can achieve with this sword.’

Was this accusation baseless? No doubt, it was, because Al-Shafi’i never supported or advocated any revolt or rebellion against the Caliph. But he loved the Alawis, as they were the descendants of Ali, Radi-Allahu anhu, and Fatimah, Radi-allahu anha, the daughter of the Prophet, Sall-Allahu alayhi wa sallam.

Despite his love, however, he never was a Shi’ah; nor did he believe that Ali Radi-Allahu anhu, had the strongest claim to be the Caliph after the Prophet, Sall-Allahu alayhi wa sallam.

On the contrary, Al-Shafi’i held he view that the four Caliphs were elected to the post in the right order of their suitability. He also regarded ‘Umar ibn Abdulaziz (d.101H), the Umayyad ruler, as the fifth of the rightly guided Caliphs.

Imam Al-Shafi’i, at the age of 34, was hauled in 184H before the Caliph in Baghdad, in fetters and chains. Among his advisers and top officials, present at the court, was none other than Muhammad ibn Al-Hasan Al-Shaibani, the Chief Justice. Two factors influenced the Caliph’s decision: a lucid defence by the accused himself; and Chief Justice Muhammad ibn Al-Hasan Al-Shaibani’s Testimony. Al-Shafi’i pointed out that his scholarship was known to the Chief Justice, who described Al-Shafi’i as a scholar of eminence who would not be involved in such matters.

Caliph Al-Rasheed, who was kind and lenient, saw in this testimony his way out to spare Al-Shafi’i. He told Muhammad ibn Al-Hasan Al-Shaibani to take Al-Shafi’i to his home while he thought the matter over. There the case ended. The charge was never revived. The governor who had rid himself of a fearless critic was no longer interested what happened to him.

This episode was a blessing in disguise because it brought Al-Shafi’i back on the path of acquiring knowledge. Al-Shafi’i stayed with Muhammad ibn Al-Hasan Al-Shaibani and read under his guidance all the books that he had written, recording the Fiqh of Abu Haneefah and his disciples. When Al-Shafi’i left Baghdad two years later, he said: ‘I carried with me a whole camel load of books, all of which I learnt directly form Muhammad ibn Al-Hasan.’

Al-Shafi’i learnt the Iraqi Fiqh in Baghdad as well as memorised the Ahadith that were known in Iraq, but not in Madinah or Hijaz. He also entered into debate with many scholars, speaking as a student of Imam Malik, but he would only debate with lesser scholars than Muhammad ibn Al-Hasan Al-Shaibani, whom he respected highly.

A point to note is that as a student of Imam Malik Al-Shafi’i was not supposed to take part in debates since Malik did not allow debate in his circle. But Imam Abe Haneefah imparted studies mainly through debates with his students. Muhammad ibn Al-Hasan Al-Shaibani being a disciple of Abu Haneefah insisted Al-Shafi’i debate questions with him, to which he reluctantly yielded.

Perhaps the most important characteristic of Al-Shafi’i was his native intelligence that gave him an easy and good grasp of even the most difficult of questions. He always studied matters in depth, so as to arrive at the right verdict regarding any question put to him. His intelligence was coupled with a superb memory and ready argument. When he wanted to explain an idea, he would put it with a wealth of meanings that he always found ready to hand. He is not known to have been lost for words, yet his explanation was always rich and to the point.

Al-Shafi’i had a fine literary style, lucidity of expression and command over the language. His very clear delivery of words in a distinctive voice based on clarity of thought made him a powerful speaker. One of his students says: ‘Every scholar gives more in his books than when you meet him personally, except for Al-Shafi’i whose verbal discussion gives you more than his books.’

When one remembers that his books are among the finest in style, lucidity and presentation, one realises precisely what this student is talking about.

His knack for imparting knowledge together with his profound insight – a quality that he had in common with his teacher – made Al-Shafi’i an excellent teacher who should achieve the best results. Hence, his students were devoted to him.

Another quality that raised Al-Shafi’i to the highest rank of Islamic scholars was his unflagging dedication and sincerity in the pursuit of truth, and declaring it even if it was unpopular, or at variance with his teacher, to whom he was most devoted. His indebtedness to Muhammad ibn Al-Hasan, who had saved him from the Caliph’s wrath, did not prevent him from supporting the Madinan scholars’ views. No one ever accused him of rejecting true evidence.

To his students, his advice was to concentrate their time and efforts in studying the Hadith. He told them repeatedly if they found an authentic Hadith in conflict with his views, they should accept the Hadith.

Al-Shafi’i never lost his temper in debate because he was not interested in scoring points or winning, but in reaching the right conclusion. And if his opponent were right, he would not hesitate to accept his view. He is reported to have said: ‘I wish people would learn what I have to give, without it being attributed to me. In this way, I will receive the reward for it from my Lord, without having people’s praise.’
Endowed with such a character, there is no wonder that scholars placed Imam Muhammad ibn Idris Al-Shafi’i in the highest rank.

0 Bagaimana Membantu Anak Belajar Bahasa Inggeris?


Anak anda adalah salah seorang daripada berjuta kanak-kanak di dunia yang memiliki sifat unik yang membezakannya dengan kanak-kanak yang lain. Cara terbaik pembelajaran seseorang kanak-kanak itu bergantung kepada banyak faktor: umur, gaya pembelajaran, dan personalitinya. Artikel ini akan menerangkan tentang beberapa gaya pembelajaran kanak-kanak untuk anda baca dan kemudian membuat penilaian terhadap anak anda. Ia diharap dapat membantu anda memilih aktiviti dan kaedah yang paling sesuai untuk pembelajaran anak-anak anda.

Kanak-kanak Melalui Peringkat Pembelajaran yang Berbeza

*

Seorang bayi belajar mengenal dunia dengan memberikan reaksi terhadap input yang dirasai melalui derianya.
*

Daripada umur 2 sehingga 7 tahun kanak-kanak akan mula membina kebolehan untuk mencari sebab dan berfikir, namun ia masih bepusat kepada dirinya sendiri (self-centred).
*

Selepas berumur 7 tahun, kanak-kanak biasanya akan menjadi kurang self-centred dan boleh melihat di luar daripada dirinya. Sehingga mencapai umur 12 tahun, kebanyakan kanak-kanak boleh mula menaakul dan menguji idea-ideanya mengenai dunia.

Ini bermakna, bagi kanak-kanak kecil kita perlu untuk 'personalise' dan memberikan contoh-contoh yang mempunyai kaitan dengan diri mereka sementara kanak-kanak yang lebih berumur memerlukan bantuan dalam membangunkan kepekaan diri terhadap dunia di sekeliling mereka. Ini juga bermakna bahawa kanak-kanak mesti berada pada tahap yang betul sebelum mereka bersedia mempelajari sesuatu. Misalnya, kanak-kanak yang lebih kecil bersedia untuk belajar konsep nombor, warna dan bentuk tetapi tidak bersedia untuk belajar perkara-perkara abstrak seperti tatabahasa dan sebagainya.

Pelajar jenis apakah anak-anak anda?

*

Adalah penting untuk anda mengambil tahu dan memahami bagaimana anak-anak anda dapat belajar dengan cara yang lebih baik atau dengan cara yang ia paling suka. Apakah kepekaan mereka yang paling utama? Adakah mereka sukakan gambar-gambar atau membaca? Jika demikian, anda bolehlah menggalakkan anak-anak anda menggunakan lukisan, gambar, peta dan gambarajah sebagai sebahagian daripada bahan pembelajaran mereka.
*

Sebahagian kanak-kanak suka mendengar kepada penerangan dan membaca dengan kuat. Anda boleh menggunakan pembacaan cerita untuk menggalakkan pembelajaran bagi kanak-kanak jenis ini. Kebanyakan kanak-kanak memang seronok belajar melalui nyanyian dan lagu.
*

Adakah anak-anak anda suka untuk menyentuh benda dan bergerak bebas? Ada sebahagian kanak-kanak yang kelihatan sangat bertenaga dan lincah. Anda boleh menggunakan permainan (game) untuk menggalakkan mereka bergerak, pembacaan cerita atau mungkin dengan kaedah menari bersama mereka!
*

Jika anak anda seorang yang pendiam, mempunyai kosakata yang baik dan boleh membaca dengan baik, permainan seperti 'word games', 'crosswords' dan carian perkataan sesuai digunakan untuk menggalakkan mereka belajar.
*

Terdapat kanak-kanak yang memerlukan penerangan yang terang dan jelas mengenai peraturan (rules) dan corak (patterns) dan dalam masa yang sama mereka ini baik dalam menguasai matematik. Untuk kanak-kanak seperti ini, aktiviti seperti permainan teka-teki 'word puzzles', 'reading and writing puzzles', penyelesaian masalah (problem-solving), meletakkan benda-benda mengikut sususan atau kategori dan juga permainan komputer (computer games) menyediakan peluang pembelajaran yang ideal.

Apakah jenis interaksi yang disukai oleh anak anda?

*

Terdapat sebahagian kanak-kanak mudah mesra, mampu bersosial dengan baik dan boleh belajar sesuatu bahasa dengan cepat kerana mereka hendak berkomunikasi. Kanak-kanak jenis ini tidak takut untuk membuat kesilapan.
*

*

Terdapat sebahagian kanak-kanak lebih pendiam dan lebih reflektif. Mereka belajar dengan cara mendengar dan memerhati apa yang berlaku. Kanak-kanak jenis ini tidak suka melakukan kesilapan dan tidak akan memulakan sesuatu perkara atau tindakan sehinggalah mereka mendapat kepastian.
*

Jika anak anda jenis yang mudah mesra, belajar secara berkumpulan dengan kanak-kanak lain mungkin lebih baik baginya. Sementara bagi anak yang jenis pendiam, ia lebih perlukan privasi, keadaan yang lebih senyap dan tenang untuknya mempelajari sesuatu bahasa. Salah satu cara yang anda boleh lakukan ialah dengan membacakan cerita dalam bahasa Inggeris ketika ia hendak tidur.

Memotivasikan Anak Anda

*

Untuk mewujudkan motivasi dalam diri seseorang kanak-kanak, pembelajaran perlulah dalam keadaan yang seronok dan tidak memberikan tekanan (stress-free). Galakkan anak anda untuk menuruti kehendak dan minatnya sendiri. Sebagai contoh, jika anak anda meminati bolasepak, dia biasanya akan gemar untuk membaca cerita mengenai bolasepak walaupun tahap bahan cerita itu sukar sedikit. Jadi, dapatkanlah buku tentang bolasepak dalam bahasa Inggeris. Dalam banyak keadaan, minat dan motivasi akan membolehkan kanak-kanak mengatasi masalah kesukaran untuk belajar membaca bahan bahasa Inggeris itu.
*

Cubalah anda sediakan pelbagai aktiviti menarik untuk anak-anak anda belajar bahasa Inggeris. Lagu dan muzik bahasa Inggeris, video dan DVD, rancangan TV dalam bahasa Inggeris untuk kanak-kanak, sebarang jenis permainan (game) terutamanya permainan komputer dapat memotivasikan seseorang kanak-kanak.

Berapa lama anak anda boleh memberikan tumpuan?

*

Kanak-kanak biasanya hanya mampu memberikan tumpuan untuk jangkamasa yang pendek. Oleh yang demikian, sewaktu anda membuat aktiviti dengan anak anda, misalnya menggunakan flash card, ataupun membuat gerakerja tertentu menggunakan buku atau kertas, pastikan anda berhenti sebentar untuk rehat ataupun tukar kepada aktiviti yang lain apabila anak anda dilihat mula bosan atau menunjukkan kenakalannya.

Membetulkan Kesilapan Anak Anda

*

Kanak-kanak akan memberikan maklumbalas yang baik jika diberikan galakan dan pujian. Dengan memberikan pujian dan galakan, anak anda akan tahu bahawa apa yang ia lakukan itu betul dan baik dan biarkan mereka tahu perkara tersebut. Jangan banyak sangat mengkritik anak anda apabila mereka membuat silap. Membuat silap adalah suatu perkara yang lumrah apabila belajar bahasa Inggeris. Jangan menyentuh setiap satu kesilapan tatabahasa. Sebaliknya, galakkan anak anda menggunakan bahasa Inggeris untuk berkomunikasi.

Rutin dan Pengulangan

*

Kanak-kanak perlu mengulangi sesuatu bahasa sebanyak yang mungkin agar bahasa tersebut dapat 'melekat' padanya. Jadi, jangan gusar untuk mengulang bahan yang anak anda gunakan untuk belajar bahasa Inggeris berkali-kali. Biarkan mereka mengulang sesuatu aktiviti, tajuk atau set perkataan. Kanak-kanak biasanya suka untuk mengulang lagu atau cerita yang sama kerana pengulangan mampu memberikan mereka rasa keyakinan.
*

Mengadakan rutin yang tetap untuk sesuatu kerja rumah (homework) juga adalah penting. Anda boleh menyemak apa yang mereka perlu lakukan untuk 'homework' dan tetapkan masa untuk anak anda lakukan setiap hari.

0 Teknik Menghadapi Peperiksaan


Sepatutnya anda dapat dikatakan pakar dalam hal ini, kerana kekerapan anda mengambil peperiksaan semenjak kecil lagi. Namun begitu , anda mungkin lupa sesuatu, ataupun tidak tahu teknik-teknik yang dapat membantu kecekapan anda. Berikut beberapa panduan dan teknik yang dapat mengurangkan ketegangan menghadapi peperiksaan.

PERSIAPAN.

Persiapan pada sebelum malam peperiksaan.

Pelajar-pelajar suka belajar hingga larut malam terutama sekali pada malam sebelum peperiksaan. Sepatutnya amalan ini ditinggalkan dan sebaliknya anda cuba berehat. Tidur awal membolehkan anda berasa tenang dan bertenaga semasa menghadapi peperiksaan pada keesokannya harinya.

* Tanamkan azam dan semangat berjaya dan ini dapat diperkuatkan sekiranya anda telah mematuhi strategi belajar yang bermula pada awal semester. Letakkan (gambar) di dinding dengan tulisan seperti ‘Anda Boleg Berjaya1' atau ‘You Can Do It'.
* Kurangkan meminum minuman the dan kopi. Jangan gunakan dadah perangsang seperti Amfetamin atau ‘Pep Pills' yang senang disalahgunakan oleh pelajar semasa hendak mengambil peperiksaan.
* Kumpulkan semua barang yang perlu dibawa ke dewan peperiksaan seperti beberapa batang pensil, pen, pemadam atau tip-ex, kad metrik atau kad pengenalan dan sebagainya.

PAGI HARI PEPERIKSAAN

* Pastikan anda makan sarapan yang mencukupi kerana anda memerlukan tenaga mental dan fizikal sepanjang hari.
* Sekiranya anda perlu pengangkutan untuk ke dewan peperiksaan, anggarkan masa yang diperlukan, supaya anda tidak lewat.
* Apabila sampai ke dewan peperiksaan anda akan melihat keadaan seperti ini: Ada pelajar yang masih sedang menyemak nota, ada yang sedang berbincang dan ada yang bergelak ketawa antara mereka. Ada baiknya anda menjauhkan diri daripada mereka supaya anda tidak merasa panik. Misalnya, apabila berbual mungkin anda mendapati bahawa anda terlupa belajar sesuatu dan ini akan menakutkan anda. Kalau perlu dan kalau ada masa, belek nota-nota supaya segala yang dipelajari segar dalam ingatan.
* Apabila dibenarkan masuk ke dalam dewan, tentukan bahawa tempat duduk anda memuaskan. Adakah tempat itu terlalu sejuk atau terlalu panas? Bagaimana dengan cahaya lampu? Adakah meja tulis dan kerusi sesuai?

HARI PEPERIKSAAN

* Tindakan berikut perlu anda jalankan pada hari peperiksaan

* Pastikan pusat, bangunan dan lokasi peperiksaan. Aktiviti ini sangat penting bagi calon persendirian terutama yang menduduki satu peperiksaan sahaja.
* Semak peraturan peperiksaan sama ada peraturan umum atau khas.
* Sampai ke pusat peperiksaan awal supaya jangan terburu-buru.
* Baca dengan teliti format dan arahan kertas peperiksaan.
* Pilih soalan yang terbail untuk dijawab. Beberapa soalan yang boleh dijawab dengan baik iaitu boleh memberikan banyak markah perlu dipilih sebelum menjawab.
* Tulis dengan jelas dan cepat
* Peruntukan masa bagi setiap jawapan perlu dikawal.
* Masa menulis perlu digunakan dengan sepenuhnaya.
* Jangan tinggalkan dewan peperiksaan sebelum kertas jawapan dipungut oleh para pengawas peperiksaan.


BUNTU FIKIRAN/TEKANAN FIZIKAL DAN PSIKOLOGIKAL PADA MUSIM PEPERIKSAAN.

* Ia boleh diatasi dengan pencegahan
* Ia boleh disebabkan oleh kurang persediaan, ulangan atau ualangkaji
* Jalankan kegiatan ulangan tiap-tiap hari dan minggu.
* Pelajar dinasihatkan supaya jangan gementar
* Bernafas panjang dan dalam
* Bersantai iaitu berehat
* Cuba ingatkan baik dengan mengingati fakta yang berkaitan dengan fakta yang dilupai – cuba cari pertaliannya.
* Rujuk balik kepada nota (bukan semasa peperiksaan)
* Akibat kurang tidur, atau salah makan
* Jalankan senaman ringan untuk mengurangkan ketegangan.


KELETIHAN FIZIKAL DAN CARA MENGATASINYA

* Jaga masa tidur.
* Rehatkan tangan, mata dan otot-otot semasa menjawab soalan sekali sekala.
* Ambil angin sebentar
* Basuh muka dengan air sejuk
* MASALAH SEMASA PEPERIKSAAN

SERANGAN GEMENTAR DAN CARA MENGATASINYA

1. Persediaan lebih awal
2. Kawalan mental melalui latihan
3. Kawalan fizikal melalui latihan
4. Bersantai – mental/fizikal
5. Cuba berhentikan rasa gementar dengan menggenggam tangan
6. Kawal nafas , cuba bertenang. Kurangkan kecepatan bernafas.
7. Rehatkan fikiran
8. Gantikan fikiran cemas dan tegang dengan positif
9. Hindarkan mengingati pemikiran yang menyebabkan panik


MAKLUMAT PEPERIKSAAN

* Nama pusat peperiksaan
* Nombor pusat
* Angka giliran
* Lokasi tempat
* Keadaan fizikal bilik/kawasan
* Kenderaan
* Sistem peperiksaan (syarat untuk lulus)

MAKLUMAT TENTANG KERTAS.

* Nombor kertas
* Tarikh
* Masa
* Sesi/Bahagian kertas
* Arahan spesifik
* Format

DOA DAN SEMBAHYANG SUNAT UNTUK MENGHADAPI PEPERIKSAAN

* Sembahyang hajat
* Doa keluar rumah
* Doa naik kenderaan
* Doa apabila menemui sesuatu yang sukar
* Doa apabila hati menghadapi kesedihan
* Doa apabila terkena kesedihan hati
* Doa aneka macam kesusahan


HARI PEPERIKSAAN

* Ulang pelajaran
* Tidur awal
* Doa sebelum tidur
* Sembahyang fardu/sunat selepas bangun
* Sampai awal di pusat peperiksaan.

TEKNIK MENJAWAB

Panduan Umum

* Jawab soalan yang boleh dijawab dahulu
* Pilih soalan yang boleh dijawab dengan baik dahulu
* Tinggal dahulu soalan yang sukar
* Baca soalan dengan tenang dan jangan gopoh
* Rancang jawapan (lakar jawapan)

2.Ujian Objektif

* Baca arahan dengan teliti
* Baca dengan cepat semua soalan dahulu
* Jawab dengan cepat yang pasti betul jawapannya
* Balik kepada soalan-soalan yang belum berjawab. Analisa soalan-soalan yang sukar untuk mendapatkan perkataan kunci atau bayangan (clue)
* Baca beberapa kali
* Pilih dan buang jawapan yang tidak tepat/rapat dengan soalan.
* Jangan terus ketepikan jawapan "semuanya di atas" atau "bukan di atas"
* Pilih jawapan "semuanya di atas" apabila semua pilihan jawapan betul.
* Baca jawapan untuk memahami soalan
* Padankan soalan dengan setiap jawapan cara berasingan. Ini mungkin boleh menolong mendapatkan jawapan yang baik/tepat walaupun ia tidak merupakan yang setepatnya. Ini lebih baik daripada cuba mengagak saja.
* Olah balik soalan suapaya senang difahami. Cari contoh-contoh yang boleh menambah kefahaman kita terhadap soalan. Baca balik soalan asal dan cuba dapatkan jawapan yang setepat mungkin.
* Gunakan maklumat/pengetahuan yang ada dalam soalan dan jawapan yang lain
* Cuba teka adalah usaha terakhir
* Semak jawapan

0 Menguasai Kemahiran Mendengar & Membaca


Mendengar ialah satu daripada proses komunikasi dalam pembelajaran. Mendengar merupakan proses rangsangan di mana pelajar menerima maklumat yang disampaikan. Proses mendengar yang berkesan akan membantu pelajar mengikuti pelajaran, memahami, mengingat dan membuat catatan.Terdapat beberapa faktor yang mempengaruhi aktiviti pendengaran. Antaranya ialah keadaan fizikal pendengar dan penyampai, keletihan mendengar, jarak atau kedudukan, suasana persekitaran, gaya penyampaian dan pengetahuan penyampai. Namun begitu apa yang lebih penting, penulis menyatakan teknik untuk mendengar secara berkesan perlu diamalkan seperti berikut.

1. Mulailah proses mendengar dengan berdoa dan meminta perlindungan Allah.
2. Hendaklah berkeadaan siap sedia.
3. Menyediakan peralatan untuk mencatat dan menulis bahan yang didengar.
4. Duduk berhampiran dengan penyampai supaya maklumat yang diperolehi adalah tepat.
5. Menumpukan pendengaran, fikiran dan perhatian terhadap maklumat yang disampaikan.
6. Telah mengetahui serba sedikit tajuk yang akan disampaikan.
7. Sentiasa menjangka apakah fakta dan keterangan yang akan disampaikan.
8. Menumpukan perhatian sepenuhnya terhadap apa yang disampaikan.
9. Mengelakkan gungguan-gangguan persekitaran.
10. Mendengar sambil mencatat.


Membaca pula ditakrifkan sebagai mentafsir dan memikir tentang sesuatu simbol atau tulisan. Ia meliputi aktiviti memaham makna tulisan, penyerapan maklumat dan idea yang dihuraikan oleh seorang penulis. Dalam Islam membaca merupakan langkah utama dalam proses menuntut ilmu. Ini dibuktikan dalam wahyu yang diterima oleh Rasulullah S.A.w yang bermaksud;

"Bacalah dengan nama Tuhanmu ……….. (Al-Alaq: 1….)

Berhubung dengan proses membaca ini, penulis telah menggariskan beberapa teknik dan tatacara membaca secara terperinci seperti berikut;

1. Sediakan semua peralatan yang akan digunakan untuk tujuan membaca.
2. Sediakan dengan secukupnya bahan yang akan dibaca.
3. Elakkan daripada sebarang gangguan dan wujudkan suasana yang selesa.
4. Tetapkan tajuk yang hendak dibaca.
5. Tetapkan jumlah muka surat yang hendak dibaca.
6. Tetapkan jumlah masa yang hendak digunakan untuk membaca.
7. Duduklah dengan cara yang betul dan selesa.
8. Tumpukan perhatian dan fikiran terhadap bahan bacaan.
9. Mulakan dengan berdoa untuk mendapat keberkatan.
10. Gunakan satu penunjuk seperti pensil dan sebagainya.
11. Ketika membaca buat catatan isi penting.
12. Ambil perhatian khas tentang jadual, rajah, data dan symbol

0 Pengurusan Masa


Setiap manusia amnya dan umat Islam khasnya diwajibkan menguruskan dan menggunakan masa dengan cara yang paling sempurna, optimum dan berkesan. Oleh itu terdapat banyak ayat-ayat dalam Al-Quran yang menggesa dan menyarankan agar semua umat Islam berbuat demikian. Antaranya seperti maksud ayat di bawah;

"Demi masa. Sesungguhnya manusia itu benar-benar berada dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasehat menasehati supaya mentaati kebenaran dan nasehat menasehati supaya menetapi kesabaran." (Al-`Ashr: 1-3)

HARGA DAN KEPENTINGAN MASA KEPADA MANUSIA.

Sehubungan dengan perkara itu , Profesor Yusof al-Qurdhwi menyatakan bahawa: Masa merupakan harta manusia yang paling berharga.Orang yang membuang masa dengan percuma sebenarnya menganiaya dirinya sendiri.

Imam Al- Banna pula berpesan; "Janganlah kamu habiskan masa kamu dan saudaramu pada perkara yang tidak memberi faedah,"Harta benda, wang ringgityang hilang boleh dicari ganti tetapi masa yang hilang masakan dapat dicari ganti. Oleh itu setiap pelajar janganlah hendaknya suka membuang masadan suka bertangguhdaripada memulakan atau melakukan sesuatu aktiviti pembelajaran. Bagi pelajar yang suka bertangguh mereka sebaiknya membaca dan meneliti dan mengambil pelajaran hadis Nabi berikut yang bermaksud; "Jika Qiamat akan berlaku dan ditangan kamu pada masa itu ada benih kurma dan jika kamu masih sempat menanamnya maka hendaklah kamu menanamnya".

Pengajaran dari hadis di atas ini jelas menunjukkan bahawa jika anda mempunyai kesempatan atau peluang maka hendaklah anda merebut dan mempergunakan peluang dan kesempatan itu dengan sebaik mungkin tanpa berlengah atau bertangguh lagi.

Pelajaran dan masa

Sebagai seorang pelajar, masa merupakan salah satu faktor terpenting yang perlu diambil perhatian sewajarnya. Dengan adanya masa akan membolehkan seseorang pelajar menjalankan aktiviti pembelajaran mereka dan aktiviti yang berfaedah yang boleh menjamin kearah kebahagiaan masa depan mereka. Sehubungan dengan itu, masa merupakan satu modal atau saham yang sangat berharga kepada seseorang pelajar. Oleh yang demikian, pelajar yang bercita-cita tinggi untuk mencapai kejayaan dalam hidup mereka baik di dunia dan akhirat haruslah bijak menguruskan masa yang mereka punyai.

Teknik menguruskan masa belajar

Di antara cara yang boleh dilakukan bagi menguruskan masa dengan cara yang baik, berkesan dan sempurna ialah dengan membuat jadual waktu. Jadual waktu ini bukanlah jadual waktu mingguan yang tetap seperti yang disediakan dan boleh dipunyai oleh kebanyakan pelajar hari ini. Ia merupakan satu senarai aktiviti yang perlu anda lakukan untuk hari itu atau hari esok. Senarai ini mestilah bersesuaian dengan aktiviti pembelajaran anda seperti kerja rumah yang perlu disiapkan, mata pelajaran hari ini dan esok dan kerja-kerja lain yang perlu anda lakukan.Perlu diingatkan bahawa kelemahan mempunyai sebuah jadual waktu mingguan yang tetap sebagaimana yang dipunyai oleh kebanyakan pelajar hari ini ialah terlalu sukar untuk melaksanakan kerana keadaan yang rigit dan tidak mengambil kira aktiviti penting semasa.

Kepentingan jadual waktu

Bagi memberikan kesedaran dan galakankepada setiap pelajar agar melakkukan pengurusan masaberkesan dan membuat jadual waktu, berikut diberikan perbincangan ringkastentang kepentingan menyediakan dan mempunyai jadual waktu.Terdapat beberapa kepentingan, faedah dan keutamaan yangpelajar akan perolehi apabila mereka menyediakan dan mempunyai sebuah jadual waktu pembelajaran. Antaranya ialah:

1. Dapat menilai kembali apakah yang telah mereka lakukan.
2. Dapat menilai sama ada aktiviti yang mereka lakukan itu memberikan faedah atau tidak.
3. Dapat menguruskan masa yang dipunyai dengan cara yang berkesan dan memberikan faedah paling optimum.
4. Dapat menjalankan kebanyakan aktiviti yang dirancang setiap hari.
5. Dapat melatih mendisplinkan diri pelajar dalam menepati masa. Keadaan ini membolehkan mereka mengamalkan cara hidup yang lebih sempurna.
6. Dapat mempelbagai aktiviti yang perlu mereka lakukan. Ini perlu dilakukan bagi menjamin dan membolehkan mereka menjadi seorang yang serba boleh.
7. Dapat mendorong ke arah pencapaian kejayaan yang cemerlang dalam bidang yang mereka ceburi, baik kehidupan dunia atau akhirat.
8. Dapat mengelakkan amalan suka bertangguh untuk melakukan sesuatu tugas atau aktivitiyang lebih digemari dan mengabaikan pula aktiviti lain yang berguna.
9. Menyedarkan diri cara mengurus masa berkesan.
10. Dapat mengimbangkan pembahagian masa terhadap pelbagai jenis aktiviti yang akan dilakukan.

Perkara yang perlu dipertimbangkan semasa menyediakan jadual waktu.

Penyusunan jadual waktu yang disediakan agar mencapai tujuannya hendaklah jadual itu mempunyai ciri-ciri yang baik dan sempurna. Antara yang perlu dipertimbangkan adalah;

1. Tentukan tujuan dan objektif penyediaan dan kegunaan jadual itu.
2. Fikirkan aktiviti yang anda lakukan sesuai dengan tujuan dan objektif yang dinyatakan.
3. Pertimbangkan dengan sewajarnya tentang aktiviti yang perlu dilakukan sebagai pelajar.
4. Berikan keutamaan kepada aktiviti yang akan dilakukan pada pagi, petang dan malam sebagai seorang pelajar.
5. Pertimbangkan jumlah masa yang perlu diperuntukkan bagi setiap aktiviti. Utamakan mata pelajaran yang dianggap susah atau kurang diminati.
6. Nyatakan jenis mata pelajaran yang perlu diulangkaji atau disediakan mengikut keutamaan atau mengikut kesesuaian anda sebagai seorang pelajar.
7. Susun mata pelajaran yang perlu diulangkaji dengan sebaiknya agar tidak mengelirukan.
8. Peruntukan jumlah masa bagi membuat tugasan seperti kerja sekolah, kerja rumah, membuat nota dan sebagainya.
9. Pelajar perlu memberikan keutamaan aktiviti yang lebih penting untuk dilaksanakan terlebih dahulu.
10. Jangan lupa masa rehat juga perlu difikirkan.

Jenis jadual waktu yang perlu disediakan.

Terdapat berbagai-bagai jenis jadual waktu yang perlu disediakan oleh seseorang pelajar, sesuai dengan tujuan mengapa mereka pergi ke sekolah. Antaranya termasuklah;

* Jadual waktu tahunan ( rancangan untuk aktiviti setahun)
* Jadual waktu mingguan ( rancangan untuk aktiviti seminggu )
* Jadual waktu harian ( rancangan untuk aktiviti setiap hari )

Menyediakan jadual waktu tahunan.

Antara bahan utama yang boleh dijadikan panduan untuk menyediakan jadual waktu tahunan ialah takwim sekolah. Mintalah bantuan dari guru kanan sekolah, guru penasihat sekolah untuk mendapatkan takwim tahunan sekolah anda.

Tujuan menyediakan jadual waktu tahunan ialah untuk;

* Menyedari dan mengetahui jenis aktiviti yang akan dijalani sepanjang tahun. Ia boleh dijadikan untuk menentukan bila ada sukan , ujian, peperiksaan dan sebagainya. Bila aktiviti ini dapat ditentukan maka boleh anda membuat persediaan lebih awal.
* Memperingati diri anda tentang tugas dan tanggungjawab yang perlu dihadapi dan dilakukan sepanjang tahun.

Persediaan membuat perancangan dan tindakan tahunan anda.

Cara menyediakan jadual waktu mingguan dan harian.

Bagi tujuan menyediakan jadual ini senaraikan aktiviti yang perlu dimasukkan dalam jadual waktu mingguan. Aktiviti tersebut mestilah sesuai dan selaras dengan aktiviti pembelajaran anda pada minggu tersebut. Aktiviti itu termasuklah;

* Senaraikan mata pelajaran sekolah yang anda akan pelajari untuk menghadapi peperiksaan.
* Aktiviti ko-kurikulum yang akan anda jalani.
* Aktiviti persendirian anda seperti beribadat, berihat, menolong keluarga dan sebagainya.

Dalam masa anda merancang untuk menyediakan jadual waktu mingguan dan harian ini adalah dicadangkan agar anda mengambil kira, iaitu;

* Aktiviti yang dirancang untuk dilakukan sebelah petang mestilah mempunyai kaitan dengan aktiviti sebelah pagi dan untuk hari esok, iaitu seperti menyelesaikan kerja rumah, menyemak nota yang baru diterima daripada pengajaran hari itu dan sebagainya.
* Aktiviti sebelah malam mestilah bersesuaian dengan aktiviti untuk hari esok, seperti membuat persedian awal, mengulang kaji pelajaran lepas dan sebagainya.

Tujuannya;

* Membuat bacaan atau persediaan awal tentang tajuk yang akan dipelajari esok pagi.
* Memahami cara kerja amali yang akan dilakukan.
* Memahami pengajaran pada hari itu.
* Menyelesaikan kerja rumah dan sebagainya.
* Hari Sabtu dan Ahad (hujung minggu)
* Masa untuk buat ulangkaji pelajaran yang telah dipelajari tahun lepas, semester lepas, minggu lepas, atau membuat latihan menjawab soalan peperiksaan lepas.

Manfaatkan masa lapang

Terdapat lebihan masa yang biasanya disia-siakan tetapi ianya boleh dimanfaatkan oleh seorang pelajar. Masa yang singkat-singkat ini dikenali sebagai sela masa. Antaranya ialah;

1. Semasa menunggu kenderaan.
2. Semasa menaiki kenderaan dalam perjalanan pergi dan balik sekolah ke tempat belajar.
3. Semasa menunggu pengajar datang memberi pengajaran setiap hari.
4. Semasa menunggu kelas amali dimulakan.
5. Masa rehat yang berlebihan
6. Semasa menunggu masa makan pagi, tengahari, petang dan malam.
7. Masa antara kuliah.
8. Aktiviti yang boleh dilakukan pada sela masa.
9. Membaca bacaan awal atau sepintas lalu tentang tajuk yang telah diajar sebelumnya atau tajuk yang akan diajar oleh guru.
10. Membaca nota ringkas, nota neumonik, formula, melihar gambarajah dan sebagainya.
11. embaca nota kecil yang mudah dibawa.
12. erbincang dengan rakan tentang sesuatu tajuk.
13. Membaca atau menyemak nota yang baru diterima.
14. Sesuai untuk berbincang mengenai persatuan yang anda sertai.
15. Tindakan selanjutnya.
16. Menentukan jumlah masa dan menyediakan jadual ini merupakan perkara yang mudah dan bagi semua pelajar. Namun
17. apa yang selalu mendatangkan masalah kepada pelajar ialah untuk melaksanakannya dan inilah perkara yang paling besar rumit dihadapi oleh pelajar.

Antara cara yang boleh digunakan untuk mengatasi ialah:

* Berdoa kehadrat Allah s.w.t. agar mampu melakukannya.
* Berniat dengan bersungguh untuk melakukannya.
* Keazaman dan kesungguhan yang tinggi.
* Ketabahan dan kesabaran untuk melakukan dan berkorban.
* Sentiasa berfikir dan menyedari kesan buruk jika gagal menguruskan masa dengan baik.
* Menilai dan mengingat kembali objektif, niat dan tujuan asal membuat jadual waktu dan melakukan proses pembelajaran setiap hari.
* Elakkan suka bertangguh.
* Jika anda rasa malas, ingatkan semula matlamat dan tujuan anda belajar ke sekolah

Sabtu, 26 September 2009

0 8P Tips Kebahagiaan Rumahtangga


1. P yang pertama ialah 'puji' iaitu setiap pasangan perlu saling memuji antara satu sama lain dalam semua aspek kehidupan seperti masakan atau ucapan terima kasih apabila diberi pertolongan.

2. P kedua ialah 'peluk' yang mana pasangan suami isteri hendaklah selalu peluk memeluk antara satu sama lain sekerap mungkin pada setiap hari kerana pelukan itu adalah belaian penuh kasih sayang.

3. P ketiga ialah 'penghargaan' di mana amalan memberi hadiah boleh menambah kasih sayang.

4. P keempat ialah 'perhatian' yang mesti diambil berat kerana kekurangan perhatian boleh mengakibatkan pasangan terasa diabaikan.

5. P kelima mewakili 'persefahaman' kerana sebagai manusia yang bekerjaya memerlukan pasangan lebih bertolak ansur dan memahami kerjaya masing-masing.

6. P keenam membawa maksud 'pergaulan' iaitu pasangan suami isteri mesti menjaga pergaulan masing-masing dengan orang lain bagi mengelakkannya daripada melampaui batas, menimbulkan cemburu seterusnya membawa kepada pembabitan orang ketiga.

7. P ketujuh adalah 'percutian' di mana seseorang itu perlu merancang percutian berdua-duaan dengan pasangannya di tempat yang jauh daripada kesibukan dan kehidupan rutin atau gangguan lain.

8. P yang terakhir ialah 'permohonan' iaitu doa kepada Allah supaya merapatkan kasih sayang antara pasangan suami isteri serta dijauhi daripada godaan kemewahan dan keseronokan dunia.

Ust. Siti Nur Bahyah juga menurunkan beberapa amalan doa selepas solat yang boleh merapatkan hubungan dan menimbulkan kasih sayang antara suami isteri iaitu membaca surah Al-Imran ayat ke-31 atau membacakan ayat ke-200 surah sama.

Beliau berkata, kunci kebahagiaan rumah tangga yang sebenar ialah mendekatkan diri dengan Allah.

Katanya, apabila seseorang insan mengabaikan tanggungjawab terhadap agama, dia akan mengabaikan rumah tangga kerana jiwa yang kosong.

"Ketika kita jauh daripada Allah, iblis yang suka umat manusia bercerai berai akan menghampiri dan melalaikan kita daripada tanggungjawab terhadap keluarga," katanya.8

Jumaat, 25 September 2009

0 Keutamaan Puasa Enam Syawal


Barangsiapa menanam pokok kerana mengharapkan buahnya, dia akan menyiramnya pada waktu-waktunya. Tanda menyerapnya pohon itu terhadap air ialah daun-daunnya menjadi hijau subur. Apabila telah subur dan berlalu beberapa lama, kemudian terkena panas matahari dan daun-daunnya menjadi kering, nyatalah pokok itu tidak menyerap air. Apabila daunnya tidak kering, malah menghijau, nyatalah pohon itu menyerap air.

Begitu juga dengan keadaan manusia, di dalam bulan Ramadhan mereka berpuasa, mengerjakan solat, membaca Al Quran dan melakukan berbagai-bagai amalan kebaikan dan kebajikan. Iaitu semata-mata mengharapkan diterimanya semua amalan dengan sebab berkatnya bulan Ramadhan. Tanda diterimanya segala amalan itu ialah sesudah bulan Ramadhan dia masih tetap selalu taat dan selalu beribadah.

Puasa enam di bulan Syawal ialah amalan Rasulullah, para sahabat dan orang-orang soleh. Banyak kelebihan-kelebihan dan keutamaannya yang disebut oleh Rasulullah saw dan orang-orang soleh. Sabda Nabi saw.:

“Barangsiapa berpuasa pada bulan Ramadhan kemudian mengikut sertakannya enam hari di bulan Syawal, maka dia terlepas dari dosa-dosanya sebagaimana dia dilahirkan oleh ibunya.”

“Barangsiapa berpuasa di bulan Ramadhan kemudian menyertakan bulan Ramadhan itu dengan puasa enam hari dari bulan Syawal, dia seperti berpuasa setahun penuh.”

Seterusnya sabda Nabi saw.:

“Orang yang berpuasa sesudah bulan Ramadhan seperti orang yang mengulangi (perang) sesudah melarikan diri.”

Ertinya siapa yang telah selesai berpuasa kemudian berpuasa lagi seperti orang yang lari dari medan peperangan kemudian kembali kepada perang. Maksudnya dia telah berpuasa di bulan Ramadhan kemudian berpuasa enam hari di bulan Syawal.

Seorang soleh, Asy Syu’bi berkata:

“Berpuasa satu hari sesudah Ramadhan itu lebih disukai daripada berpuasa satu tahun penuh.”

Memang banyak rahsia dan hikmah berpuasa enam hari di bulan Syawal itu. Sabda Rasulullah saw.:

“Sesungguhnya Allah telah menciptakan tujuh langit dan bumi ini selama enam hari di bulan Syawal. Barangsiapa berpuasa enam hari di bulan Syawal itu, maka Allah mencatat baginya kebaikan sebanyak bilangan makhluk yang telah diciptakan dan menghapuskan semua kejahatannya serta mengangkat pula akan darjatnya.”

Sabda Nabi saw. lagi:

“Sesungguhnya mayat itu mempunyai enam ratus anggota badan dan pada tiap-tiap anggota badannya itu terdapat seribu mulut kecuali hati, sebab hati itu tempat ma’rifat (ilmu). Barangsiapa berpuasa pada yang enam ini Allah meringankan dia dalam sakaratul maut seperti mudahnya meminum air sejuk bagi orang yang dahaga.”

Sufyan Ats Tsauri bercerita:

“Saya tinggal di Makkah selama tiga tahun lamanya dan adalah seorang laki-laki ahli Makkah yang selalu datang ke Baitulharam setiap waktu zohor dan dia bertawaf di Kaabah dan solat, kemudian dia memberi salam kepada saya dan terus pulang sehingga saya kenal baik dengan dia dan dia pun kenal baik dengan saya.”

Pada suatu hari dia menderita sakit dan memanggil saya serta berkata: “Kalau saya meninggal dunia, mandikanlah saya, sembahyangkanlah saya dan kebumikanlah serta jangan engkau tinggalkan saya sendirian di dalam kubur pada waktu-waktu malam. Bermalamlah di dekat kubur saya serta ajarlah saya kalimat Tauhid ketika mulai ada pertanyaan Mungkar Nakir.”

Tatkala telah aku kerjakan apa-apa yang dia perintahkan dan aku bermalam di kuburnya sedang aku dalam keadaan antara tidur dan berjaga tiba-tiba aku mendengar suara: “Hai Sufyan Ats Tsauri tidak perlulah bagi mayat ini engakau jaga dan engakau ajar Tauhid.”

Maka aku bertanya: “Mengapa demikian?” Suara itu menjawab: “Sebab dia telah berpuasa bulan Ramadhan dan kemudian berpuasa pula enam hari di bulan Syawal sesudah Ramadhan.”

Aku terbangun dan tiada seorang pun di situ, aku terus ambil wuduk dan tidur semula. Aku bermimpi seperti itu sampai tiga kali, fahamlah aku bahawa mimpi itu dari Allah yang Maha Rahman dan bukan dari syaitan terkutuk. Aku terus pulang dari kuburnya sambil berdoa:

“Ya Allah kurniakanlah aku pertolongan untuk mengerjakan puasa bulan Ramadhan dan mengikut sertakannya dengan enam hari pada bulan Syawal.”

Seorang wali Allah, Abdul Wahab, pula berkata:

“Rahsia di dalam perintah puasa pada enam hari ini ialah kerana sesungguhnya nafsu itu mungkin kemahuannya telah menemukan sasaran syahwatnya di hari raya, sehingga telah terjadilah kelengahan dan tertutup hatinya, enam hari berpuasa itu seakan-akan penebusnya terhadap apa-apa yang kurang dalam perlaksanaannya dan cela-cela (yakni meninggalkn perkara sunat) di dalam berpuasa.”

Cara puasa enam hari, seelok-eloknya dibuat berturut-turut. Kata ulama: “Yang lebih utama puasanya enam hari itu berturut-turut tidak berpisah, kerana berturut-turut itu lebih mendekatkan terangnya hati daripada berpisah-pisah.”

Dengan berpuasa berturut-turut kita dapat merasakan seperti puasa di dalam bulan Ramadhan. Semasa berpuasa itu eloklah dilakukan amalan-amalan seperti apa yang dilakukan dalam bulan Ramadhan.

Semoga kita dapat menjadi hamba Allah yang taat, yang dapat memelihara diri dari kemungkaran dan terpimpin menuju keredhaan Allah.
 

FIKRAH PUTERA ISLAM Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates