Rabu, 22 Ogos 2012

2 Percanggahan Hadith: Nabi Yang Terakhir & Nabi Isa Akan Menambahi Pada Perkara Yang Halal



Oleh: Mohd Muslim bin Mahmod

Hadith A:

أن النبي (ص) قال (لا نبي بعدي ولا أمة بعد أمتي فالحلال ما أحله الله تبارك وتعالى على لساني الى يوم القيامة والحرام ما حرمه الله تعالى على لساني الى يوم القيامة).
           
Maksudnya:

Bahawa Nabi s.a.w. telah bersabda: Tiada nabi selepas aku, tiada umat selepas umatku, maka halal apa yang dihalalkan oleh Allāh Tabārak wa Tacāla melalui lidahku hingga hari kiamat, dan haram apa yang diharamkan oleh Allāh Tacāla melalui lidahku hingga hari kiamat.


Hadith B:

أن المسيح عليه السلام ينزل فيقتل الخنزير ويكسر الصليب ويزيد في الحلال.
           
Maksudnya:

Bahawa al-Masīh a.s. turun, maka dia membunuh babi, memecahkan salib dan menambah pada perkara yang halal.


Hadith C:

عن عائشة (ض) أنها كانت تقول (قولوا لرسول الله (ص) خاتم الأنبياء ولا تقولوا لا نبي بعده).
Maksudnya:

Daripada cĀishah r.a. sesungguhnya dia telah berkata: Kamu katakanlah kepada Rasūlullah s.a.w., penutup para nabi, dan jangan berkata, tiada nabi selepasnya.



KETERANGAN


Kedua-dua hadith B dan C adalah bertentangan dengan maksud hadith A. Hadith A menjelaskan bahawa Nabi Muhammad s.a.w. sendiri mengakui bahawa tiada lagi nabi selepasnya, tetapi hadith C pula cĀishah r.a. menyuruh supaya jangan mengatakan bahawa tiada lagi nabi selepasnya. Secara zahirnya ia kelihatan bercanggah dan sedikit sebanyak menimbulkan keraguan di kalangan umat Islam lebih-lebih lagi di kalangan orang awam. Justeru penyelesaian secara hikmah adalah wajar dilakukan bagi menghilangkan kesulitan ini. Perbincangan masalah ini akan dilanjutkan dalam sub-tajuk berikutnya.

Bagi hadith B pula ia bercanggah dengan hadith pokok iaitu berkenaan perkara yang dihalalkan Allāh Tacāla. Hadith A dengan jelas mengatakan bahawa setiap sesuatu yang halal itu telah ditentukan oleh Allāh melalui al-Qurān dan Rasūlullah sendiri menerusi hadithnya. Ia bersifat qatcī dan tetap. Sementara hadith C menerangkan al-Masīh atau Nabi cIsa a.s. akan diturunkan dari langit dan akan menambah pada perkara yang halal. Ini sekali lagi menzahirkan sedikit kesulitan untuk difahami. Maka ia juga memerlukan penyelesaian yang serupa.





PENYELESAIAN


Segala percanggahan yang wujud sesama hadith-hadith di atas adalah bersifat tidak hakiki atau sebenar. Ia mungkin dari ketidakfahaman tentang maksud sebenar yang tersirat atau ketidakmahiran untuk menggabungkan mafhum hadith-hadith tersebut. Perbincangan masalah ini telah dinukilkan oleh Ibn Qutaibah dalam kitabnya, Ta’wīl Mukhtalif al-Hadīth.

Sekalian umat Islam telah maklum bahawa Nabi cIsa a.s. telah diutus oleh Allāh Tacāla terlebih dahulu dari Nabi Muhammad s.a.w. Nabi cIsa a.s. diutuskan untuk berdakwah di kalangan kaum Banu Isrāil, kemudian diangkat oleh Allāh Tacāla ke langit, dan akan diturunkan pada akhir zaman. Firman Allāh Tacāla dalam surah al-Zukhruf, ayat 61:

(وانه لعلم للساعة فلا تمترن بها)
           
Maksudnya:

Dan sesungguhnya dia (cIsa a.s.) itu benar-benar memberikan pengetahuan tentang hari kiamat. Maka janganlah kamu ragu-ragu tentang hari tersebut.

Berkenaan Nabi cIsa a.s. menambah pada yang halal, diriwayatkan bahawa seorang lelaki telah berkata kepada Abu Hurairah r.a. : “Tiada apa yang ditambah pada perkara yang halal melainkan perempuan.” Mendengar itu, Abu Hurairah r.a. tertawa. Selanjutnya, Ibn Qutaibah menjelaskan lagi mengenai potongan matan tersebut yang membawa erti suatu yang dihalalkan untuk lelaki, iaitu berkahwin lima (bukan enam). Nabi cIsa a.s. tidak pernah berkahwin hatta sewaktu diangkat oleh Allāh Tacāla ke langit. Oleh itu, sebaik dia diturunkan semula ke bumi kelak, dia akan menikahi seorang perempuan. Inilah yang dimaksudkan mengenai penambahan pada perkara yang dihalalkan Allāh Tacāla baginya.

Bagi kata-kata cĀishah r.a. pula, “Jangan berkata tiada nabi selepasnya (Nabi Muhammad s.a.w.),” dilihat sebagai bertentangan dengan sabda dari Nabi Muhammad s.a.w. sendiri iaitu, “Tiada nabi selepas aku.” Sabda nabi s.a.w. ini membawa mafhum bahawa tiada lagi nabi yang akan diutuskan oleh Allāh Tacāla selepas baginda, yang akan menasakhkan apa yang telah dibawa olehnya, seperti nabi-nabi sekaliannya yang diutus untuk menasakhkan ajaran terdahulu. Apabila Nabi cIsa a.s. diturunkan, dia tidak menasakhkan sesuatu pun yang telah dibawa oleh Nabi Muhammad s.a.w. Dia juga tidak mendahului jemaah solat untuk menjadi imam, bahkan dia solat di belakang. Sebenarnya apa yang dikehendaki oleh kata-kata cĀishah r.a. itu ialah, “Jangan berkata bahawa al-Masīh (Nabi cIsa a.s.) tidak akan turun selepasnya (Nabi Muhammad s.a.w.).”



KAEDAH YANG DIGUNAKAN


Berdasarkan penyelesaian yang telah dibuat, pengkaji melihat terdapat dua kaedah yang digunapakai untuk mengatasi segala bentuk percanggahan yang wujud. Kaedah-kaedah tersebut adalah:

1.                  Kaedah al-Jamcu, iaitu dengan cara menyesuaikan antara hadith-hadith tersebut. Ini kerana hadith-hadith tersebut sahih dan boleh dijadikan panduan. Justeru tidak boleh dimansukh atau diketepikan mana-mana hadith tersebut.

2.                  Kaedah memahami keseluruhan teks hadith. Cara ini memerlukan pemahaman yang jitu terhadap hadith-hadith yang kelihatan bercanggah kerana hadith-hadith ini sebenarnya saling berhubung dan melengkapi antara satu sama lain.



KESIMPULAN

Penyelesaian yang ditunjukkan bagi hadith-hadith yang saling bercanggah di atas, sebenarnya menunjukkan bahawa tiada hadith-hadith Nabi Muhammad s.a.w. yang khilaf di antara satu sama lain. Jika ada pun ia bersifat sementara dan tidak melibatkan percanggahan makna, tetapi hanya melibatkan perbezaan lafaz atau kefahaman nas secara umum. Seseorang yang hendak memahami hadith-hadith yang saling bercanggah hendaklah menggunakan kaedah dan cara yang tertentu. Ini bagi mengelakkan sebarang pertikaian dan kesangsian terhadap kefungsian hadith nabi sebagai sumber syaricat Islam.

Oleh: Putera Islam 2005
Nota: Artikel di atas merupakan tugasan kelas tutorial FPI UKM

 

FIKRAH PUTERA ISLAM Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates