Ahad, 16 Mei 2010

1 Sifat-Sifat Guru Yang Sempurna


Mengikut cakap orang tua lagi bijaksana, seorang guru yang baik harus mempunyai sifat-sifat kesabaran. Ini paling penting kerana seorang
guru yang tidak mempunyai kesabaran akan senang marah dan ini akan menjejaskan pembelajaran di kelas. Peribahasa “harimau betina beranak muda” bermaksud seorang itu sangat garang dan cepat marah. Ini juga akan membuat murid-murid membenci guru itu dan lama-kelamaan membuat murid-murid bersikap kurang ajar terhadap guru itu. Sifat ini amatlah penting kerana jikalau guru asyik marah sahaja, anak murid tidak dapat menumpukan perhatian yang sepenuhnya.

Sifat yang kedua ialah sifat bertanggungjawab seorang guru. Dia harus berwawasan untuk membentuk pelajarnya menjadi manusia yang mulia. Ini adalah satu lagi sifat yang penting untuk menjadi guru yang sempurna. Sifat yang bertanggungjawab ini harus ada dalam guru kerana ini akan membuat guru akan sering memikir ke arah yang positif tentang muridnya. Sifat ini juga akan membuat guru-guru rasa lebih bertanggungjawab atas kerjaya yang mereka pilih.

Sifat yang ketiga ialah jangan putus asa. Sifat inilah yang amat penting untuk menjadi seorang guru kerana sifat inilah yang akan membangunkan semangat seorang guru agar lebih berkobar-kobar. Sifat ini akan memberi murid semangat untuk belajar tanpa putus asa juga. Ini adalah kerana guru adalah inspirasi semua murid. Guru juga adalah contoh bagi murid-murid yang diajarnya. Jadi, jikalau sebagai guru, kita menunjukkan sifat pemalas,tidak bertanggungjawab dan lain lagi-lagi, ini akan menjejas pemikiran dan semangat belajar murid-muridnya.

Sifat terakhir ialah sifat suka membaca. Seorang guru yang membaca buku akan berfikiran luas, terbuka, bijak dan bukan bersifat seperti katak di bawah tempurung. Beliau akan tahu menilaikan apa yang baik untuk diajar dan pandai menasihati murid-murid menjadi lebih berfikiran kreatif. Dalam hal ini, menuntut ilmu sampai ke negeri Cina harus menjadi pegangan kita.

Inilah antara empat sifat terpenting yang harus ada pada semua guru muda, dewasa atau tua. Guru-guru yang mempunyai sifat ini tidak akan terasa terlalai dalam kerja mereka. Menjadi seorang guru yang sempurna adalah contoh yang baik untuk semua murid kerana pengorbanan guru akan menentukan kejayaan murid. Bahkan pemimpin sekarang pun pada masa dulu pun dididik oleh seorang guru. Guru yang sempurna dibaratkan lilin yang menerangi hidup seorang pelajar. SELAMAT HARI GURU!

Sumber:tintaprsskaryaku

1 Komentar:

  1. Guru yang sempurna adalah guru yang mampu mencetak murid yang sempurna
    Aku Bicara

    BalasPadam

 

FIKRAH PUTERA ISLAM Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates