Isnin, 25 Januari 2010

3 Sultan Iskandar ibni Sultan Ismail


Biodata
Tunku Mahmood Iskandar merupakan putera sulung kepada Sultan Ismail ibni Almarhum Sultan Ibrahim dengan isterinya Sultanah Ungku Tun Aminah binti Ungku Paduka Bena Sri Maharaja Utama Ahmad. Baginda dinamakan Tunku Mahmood Iskandar.[3]
Lahir di di Istana Semayam, Johor Bahru pada 8 April 1932.
Keluarga
1956-1962, Sultan Mahmud Iskandar berkahwin dengan Josephine Ruby Trevorrow seorang rakyat Britain, etnik Torquay yang dikenali semasa belajar di sana. Josephine menukar nama kepada Kalsom binti Abdullah. 1962 Setelah bercerai, menetap di England. Datuknya Sultan Ibrahim berkahwin dengan dua orang Eropah iaitu rakyat British dan Romania.
Kemudian berkahwin dengan Tengku Zanariah binti Tengku Panglima Raja Ahmad daripada kerabat diraja Kelantan. Sultan Mahmud Iskandar mempunyai 2 anak lelaki dan 8 perempuan berwajah pan Asian iaitu :
Tengku Kamariah Aminah binti Sultan Mahmud Iskandar (dengan Josephine), lahir 11 Julai 1956. Tengku Puteri Johor, berkahwin dengan Tengku Panglima Diraja Sulaiman Shah bin Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah ,Selangor.
Tengku Azizah Aminah Maimunah binti Sultan Mahmud Iskandar (dengan Josephine), lahir 1961. 1986 berkahwin dengan Tengku Mahkota Abdullah bin Sultan Ahmad Shah Al-Musta'in Billah Shah, Sultan Pahang.
Tengku Besar Zabedah Aminah binti Sultan Mahmud Iskandar (dengan Josephine)
Tengku Mahkota Ibrahim Ismail bin Sultan Mahmud Iskandar (dengan Josephine), berkhawin dengan Sultanah Zarith Sofiah binti al-Marhum Sultan Idris Al-Mutawakkil Alallahi Shah ,Sultan Perak.
Tengku Mariam Zaharah binti Sultan Mahmud Iskandar (dengan Tengku Zanariah)
Tengku Aminah Kalsom binti Sultan Mahmud Iskandar (dengan Tengku Zanariah)
Tengku Muna Najiah binti Sultan Mahmud Iskandar (dengan Tengku Zanariah)
Tengku Abdul Majid bin Sultan Mahmud Iskandar (dengan Tengku Zanariah), lahir 1970, Tengku Bendahara, berkahwin pada 13 January 2006 dengan Tengku Teh Mazni binti Tengku Yusof, lahir 1976, anak Tengku Yusof bin Tengku Muhammed Jewa dari Kedah.
Tengku Maimunah Ismiliah binti Sultan Mahmud Iskandar (dengan Tengku Zanariah)
Tengku Noraini Fatimah binti Sultan Mahmud Iskandar (dengan Tengku Zanariah)[4]
Pendidikan
Sultan Iskandar belajar di Sekolah Rendah Ngee Heng, Johor Bahru. Kemudian belajar di Maktab Sultan Abu Bakar /(English College) di Johor Bahru. Seterusnya di Trinity Grammar School, Australia pada usia 16 tahun. Kemudiah dihantar belajar di Devon Technical College, England.

Kerjaya
25 Januari 1956 baginda pulang ke Johor. Baginda dilantik sebagai pegawai tadbir dalam Perkhidmatan Awam Negeri Johor 1956-1959. Baginda pernah menubuhkan syarikat Mados Enterprises dan Mados-Cito-Daiken.

Jawatan diraja
Disember 1966, baginda dilantik Raja Muda Johor oleh ayahandanya. Pada 10 Mei 1981, baginda dilantik Pemangku Raja Johor kerana ayahandanya sakit. Pada 11 Mei 1981 ditabal menjadi Sultan Johor ke-4 dalam Sejarah Johor moden. Pada 15 November 1984 dilantik sebagai Yang di-Pertuan Agong ke-8.
Popular
Tokoh yang kontroversi di Malaysia, Tunku Iskandar menjalani hidup yang pelbagai. Dilantik sebagai Tengku Mahkota pada 1959, baginda disingkirkan daripada jawatan tersebut oleh ayahandanya apabila didapati bersalah atas tuduhan menyerang oleh mahkamah. Bagaimanapun, Sultan Ismail berlembut pada akhir hayatnya dan mengurniakan kembali Tunku Iskandar pangkat dan gelarannya sepuluh hari sebelum kemangkatan.
Berminat dengan tentera, Sultan Iskandar sering tidak seiring dengan Perdana Menteri Tun Dr. Mahathir bin Mohamad ketika beliau menjadi Sultan Johor. Bagaimanapun, setelah dilantik sebagai Yang di-Pertuan Agong, Sultan Iskandar berbaik dengan Perdana Menteri dan ini mencapai kemuncaknya apabila Tun Dr. Mahathir Mohamad dikurniakan dengan "Darjah Pertama Kerabat Diraja Mahkota Johor", sesuatu yang tidak pernah dianugerahkan kepada orang kebanyakan.
Mangkat
Rencana utama: Istiadat pemakaman Sultan Iskandar Johor
Sultan Iskandar ibni Almarhum Sultan Ismail mangkat pada 22 Januari 2010 pada pukul 7.15 malam di Hospital Pakar Puteri dan diumumkan pada pukul 11.15 malam oleh Menteri Besar Johor Datuk Seri Abdul Ghani Othman. Baginda dimakamkan di Makam Mahmoodiah, Johor Bahru.
Pengganti
Baginda diganti oleh anak sulungnya, Sultan Ibrahim Ismail Ibni Sultan Mahmud Iskandar (51) sebagai Sultan Yang Dipertuan Jajahan Johor Darul Takzim dan segala takluknya. Pemasyhuran / pelantikan Sultan Ibrahim Ismail berdasarkan Undang-Undang Tubuh Kerajaan Johor 1895.Ia diumumkan secara rasmi oleh Menteri Besar Johor Datuk Abdul Ghani Othman di Istana Besar Johor Baharu pada pukul 10.21 pagi, 23 Januari 2010.

Sabtu, 2 Januari 2010

3 Hukum Menyambut Tahun Baru Masihi


Soalan

Saya pernah terbaca bahawa haram bagi kita umat Islam menyambut perayaan Tahun Baru pada malam 31 Disember? Apa pandangan ustaz dalam perkara ini?



Jawapan

Pertamanya, sebagai umat Muhammad SAW, kita di ajar untuk mengira peredaran hari menggunakan bulan Islam, ia terlebih afdhal. Pengiraan zakat perlu menggunakan bulan Islam bagi mengetahui "hawl" (tempoh wajibnya) sudah sampai atau belum. Justeru, secara umumnya adalah lebih baik untuk kita mengingati bulan Islam ini bagi terus menjaga identiti Islam yang tersendiri. Islam juga telah meletakkan dua hari raya yang patut disambut dan dirayakan oleh Umat Islam iaitu Eidil Fitri dan Eid Adha.

Oleh itu, sebarang sambutan majlis lain mestilah tidak menyerupai sambutan perayaan dua hari raya Islam tadi. Islam juga terbuka dalam menilai sambutan keraian yang tidak bersifat keagamaan, diterima adat dan tiada unsur yang bercanggah dengan hukum dalam sambutannya.

Tidak dinafikan bahawa terdapat para ulama yang mengharamkan sama sekali sambutan tahun baru dalam apa jua bentuk. Namun, menyambut tahun baru Masehi (yang mengikut kiraan Gregorian calendar ciptaan Pope Gregory), menurut pandangan saya, ia adalah HARUS secara bersyarat serta bergantung kepada cara sambutan dan keraian yang dibuat.

Walaupun kalendar masehi adalah ciptaan bukan Islam, namun melihat kepada penerimaan kalendar moden ini, ia tidak lagi kelihatan bersangkut paut dengan agama malah amat ramai yang tidak lagi mengetahui dan ambil endah tentang asal usulnya, apatah lagi kaitannya dengan mana-mana agama. Ia sudah dikira sebagai sebuah kalendar moden yang diterima di atas asas adat dan kebiasaan. Namun begitu, syarat-syarat seperti berikut mestilah diambil perhatian dalam sambutannya:-

* Sambutan tersebut dilakukan atas asas ‘Uruf atau ‘Adat dan bukannya di anggap sebagai suatu upacara keagamaan. Jika ia diasaskan atas dasar ibadah maka ia perlu mempunyai sandaran dalil yang jelas. Bagaimanapun jika menyambutnya atas asas adat dan diisi dengan progam yang boleh membawa kesedaran keagamaan dan kebaikan, maka saya masih berpendapat ia adalah HARUS kerana ia termasuk di bawah umum kelebihan majlis ilmu.

Justeru, sambutan tahun baru menurut adat setempat adalah HARUS DENGAN SYARAT berdasarkan penerimaan Islam terhadap adat yang tidak bercanggah dengan Islam. Kaedah Islam yang menerima adat seperti ini adalah " Al-‘Adat Muhakkamah"

Ertinya : "Adat yang tidak bercanggah dengan Syara' boleh menentukan hukum sesuatu perbuatan dan tindakan". (Rujuk Al-Madkhal al-Fiqhi Al-‘Am, Syeikh Mustafa Az-Zarqa, 2/885 ; Syarh alQawaid al-Fiqhiyyah, Syeikh Ahmad Az-Zarqa, ms 219).

Terdapat satu keadah lain berbunyi : " Innama tu'tabaru al-‘Adat iza attaradat aw ghalabat"

Ertinya : Sesungguhnya diiktiraf sebagai adat (yang tidak bercanggah) apabila ianya berterusan dilakukan dan dilakukan oleh majority". (Al-Qawaid al-Fiqhiyyah, Ali Ahmad An-Nadawi, ms 65)

* Tiada percampuran rambang lelaki dan wanita yang bukan mahram yang dikebiasaan membawa kepada maksiat. Bagaimanapun, syarat ini hampir mustahil untuk dijaga pada zaman ini kecuali jika dianjurkan oleh badan agama yang disertai mereka yang mempunyai ilmu agama yang baik dan bukan terbuka sebagaimana sambutan besar-besaran umum. Tatkala itu, sambutan akan menjadi haram jika syarat ini tidak dijaga.

* Tidak dicampur adukkan dengan hiburan-hiburan yang bertentangan dengan kehendak Islam. Seperti lagu-lagu memuji muja kekasih, wanita, arak. Tidak kira samada ianya lagu biasa atau nasyid (terutamanya dengan kebanjiran kumpulan nasyid hari ini tersasar dari tujuan asal mereka sehingga memperkenalkan lagu-lagu memuji-muja wanita sebagai kekasih).

* Kandungan majlis sambutan ini juga mestilah bertepatan dengan kehendak syara'. Majlis sambutan tahun baru dengan penganjuran majlis ilmu sebagai mengambil sempena cuti umum adalah diharuskan pada pandangan saya.

Sekian.
-Ust. Zaharuddin


Sumber : zaharuddin.net




Sahabat, jangan lupa berikan komen di bawah ini untuk kita saling bertukar-tukar fikiran.Syukran.
 

FIKRAH PUTERA ISLAM Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates