Rabu, 22 Ogos 2012

2 Percanggahan Hadith: Nabi Yang Terakhir & Nabi Isa Akan Menambahi Pada Perkara Yang Halal



Oleh: Mohd Muslim bin Mahmod

Hadith A:

أن النبي (ص) قال (لا نبي بعدي ولا أمة بعد أمتي فالحلال ما أحله الله تبارك وتعالى على لساني الى يوم القيامة والحرام ما حرمه الله تعالى على لساني الى يوم القيامة).
           
Maksudnya:

Bahawa Nabi s.a.w. telah bersabda: Tiada nabi selepas aku, tiada umat selepas umatku, maka halal apa yang dihalalkan oleh Allāh Tabārak wa Tacāla melalui lidahku hingga hari kiamat, dan haram apa yang diharamkan oleh Allāh Tacāla melalui lidahku hingga hari kiamat.


Hadith B:

أن المسيح عليه السلام ينزل فيقتل الخنزير ويكسر الصليب ويزيد في الحلال.
           
Maksudnya:

Bahawa al-Masīh a.s. turun, maka dia membunuh babi, memecahkan salib dan menambah pada perkara yang halal.


Hadith C:

عن عائشة (ض) أنها كانت تقول (قولوا لرسول الله (ص) خاتم الأنبياء ولا تقولوا لا نبي بعده).
Maksudnya:

Daripada cĀishah r.a. sesungguhnya dia telah berkata: Kamu katakanlah kepada Rasūlullah s.a.w., penutup para nabi, dan jangan berkata, tiada nabi selepasnya.



KETERANGAN


Kedua-dua hadith B dan C adalah bertentangan dengan maksud hadith A. Hadith A menjelaskan bahawa Nabi Muhammad s.a.w. sendiri mengakui bahawa tiada lagi nabi selepasnya, tetapi hadith C pula cĀishah r.a. menyuruh supaya jangan mengatakan bahawa tiada lagi nabi selepasnya. Secara zahirnya ia kelihatan bercanggah dan sedikit sebanyak menimbulkan keraguan di kalangan umat Islam lebih-lebih lagi di kalangan orang awam. Justeru penyelesaian secara hikmah adalah wajar dilakukan bagi menghilangkan kesulitan ini. Perbincangan masalah ini akan dilanjutkan dalam sub-tajuk berikutnya.

Bagi hadith B pula ia bercanggah dengan hadith pokok iaitu berkenaan perkara yang dihalalkan Allāh Tacāla. Hadith A dengan jelas mengatakan bahawa setiap sesuatu yang halal itu telah ditentukan oleh Allāh melalui al-Qurān dan Rasūlullah sendiri menerusi hadithnya. Ia bersifat qatcī dan tetap. Sementara hadith C menerangkan al-Masīh atau Nabi cIsa a.s. akan diturunkan dari langit dan akan menambah pada perkara yang halal. Ini sekali lagi menzahirkan sedikit kesulitan untuk difahami. Maka ia juga memerlukan penyelesaian yang serupa.





PENYELESAIAN


Segala percanggahan yang wujud sesama hadith-hadith di atas adalah bersifat tidak hakiki atau sebenar. Ia mungkin dari ketidakfahaman tentang maksud sebenar yang tersirat atau ketidakmahiran untuk menggabungkan mafhum hadith-hadith tersebut. Perbincangan masalah ini telah dinukilkan oleh Ibn Qutaibah dalam kitabnya, Ta’wīl Mukhtalif al-Hadīth.

Sekalian umat Islam telah maklum bahawa Nabi cIsa a.s. telah diutus oleh Allāh Tacāla terlebih dahulu dari Nabi Muhammad s.a.w. Nabi cIsa a.s. diutuskan untuk berdakwah di kalangan kaum Banu Isrāil, kemudian diangkat oleh Allāh Tacāla ke langit, dan akan diturunkan pada akhir zaman. Firman Allāh Tacāla dalam surah al-Zukhruf, ayat 61:

(وانه لعلم للساعة فلا تمترن بها)
           
Maksudnya:

Dan sesungguhnya dia (cIsa a.s.) itu benar-benar memberikan pengetahuan tentang hari kiamat. Maka janganlah kamu ragu-ragu tentang hari tersebut.

Berkenaan Nabi cIsa a.s. menambah pada yang halal, diriwayatkan bahawa seorang lelaki telah berkata kepada Abu Hurairah r.a. : “Tiada apa yang ditambah pada perkara yang halal melainkan perempuan.” Mendengar itu, Abu Hurairah r.a. tertawa. Selanjutnya, Ibn Qutaibah menjelaskan lagi mengenai potongan matan tersebut yang membawa erti suatu yang dihalalkan untuk lelaki, iaitu berkahwin lima (bukan enam). Nabi cIsa a.s. tidak pernah berkahwin hatta sewaktu diangkat oleh Allāh Tacāla ke langit. Oleh itu, sebaik dia diturunkan semula ke bumi kelak, dia akan menikahi seorang perempuan. Inilah yang dimaksudkan mengenai penambahan pada perkara yang dihalalkan Allāh Tacāla baginya.

Bagi kata-kata cĀishah r.a. pula, “Jangan berkata tiada nabi selepasnya (Nabi Muhammad s.a.w.),” dilihat sebagai bertentangan dengan sabda dari Nabi Muhammad s.a.w. sendiri iaitu, “Tiada nabi selepas aku.” Sabda nabi s.a.w. ini membawa mafhum bahawa tiada lagi nabi yang akan diutuskan oleh Allāh Tacāla selepas baginda, yang akan menasakhkan apa yang telah dibawa olehnya, seperti nabi-nabi sekaliannya yang diutus untuk menasakhkan ajaran terdahulu. Apabila Nabi cIsa a.s. diturunkan, dia tidak menasakhkan sesuatu pun yang telah dibawa oleh Nabi Muhammad s.a.w. Dia juga tidak mendahului jemaah solat untuk menjadi imam, bahkan dia solat di belakang. Sebenarnya apa yang dikehendaki oleh kata-kata cĀishah r.a. itu ialah, “Jangan berkata bahawa al-Masīh (Nabi cIsa a.s.) tidak akan turun selepasnya (Nabi Muhammad s.a.w.).”



KAEDAH YANG DIGUNAKAN


Berdasarkan penyelesaian yang telah dibuat, pengkaji melihat terdapat dua kaedah yang digunapakai untuk mengatasi segala bentuk percanggahan yang wujud. Kaedah-kaedah tersebut adalah:

1.                  Kaedah al-Jamcu, iaitu dengan cara menyesuaikan antara hadith-hadith tersebut. Ini kerana hadith-hadith tersebut sahih dan boleh dijadikan panduan. Justeru tidak boleh dimansukh atau diketepikan mana-mana hadith tersebut.

2.                  Kaedah memahami keseluruhan teks hadith. Cara ini memerlukan pemahaman yang jitu terhadap hadith-hadith yang kelihatan bercanggah kerana hadith-hadith ini sebenarnya saling berhubung dan melengkapi antara satu sama lain.



KESIMPULAN

Penyelesaian yang ditunjukkan bagi hadith-hadith yang saling bercanggah di atas, sebenarnya menunjukkan bahawa tiada hadith-hadith Nabi Muhammad s.a.w. yang khilaf di antara satu sama lain. Jika ada pun ia bersifat sementara dan tidak melibatkan percanggahan makna, tetapi hanya melibatkan perbezaan lafaz atau kefahaman nas secara umum. Seseorang yang hendak memahami hadith-hadith yang saling bercanggah hendaklah menggunakan kaedah dan cara yang tertentu. Ini bagi mengelakkan sebarang pertikaian dan kesangsian terhadap kefungsian hadith nabi sebagai sumber syaricat Islam.

Oleh: Putera Islam 2005
Nota: Artikel di atas merupakan tugasan kelas tutorial FPI UKM

Rabu, 18 Julai 2012

0 Ahlan Ya Ramadhan!

Assalamualaikum. Beberapa hari lagi akan menjelma bulan yang sangat hebat, bulan yang dianggap penghulu segala bulan dalam Islam iaitu Ramadhan. Keistimewaan bulan ini ialah kerana al-Quran telah diturunkan dalam bulan ini. Sepanjang bulan ini pintu-pintu syurga dibuka, pintu-pintu neraka ditutup manakala syaitan akan dibelenggu. Ambil ini sebagai motivasi, bahawa untuk melakukan kebaikan walau sedikit sekalipun ganjarannya berlipat kali ganda apabila dilakukan dalam bulan Ramadan. Contohnya seorang anak boleh membantu ibunya membasuh pinggan dan mengemas rumah. Itu amalan rutin yang boleh dipraktikkan. Ditambah pula dengan amalan sunat seperti tadarus al-Quran, bersedekah, berzikir dan solat tarawih. Semua ini boleh diistiqamahkan untuk kita mendapat peluang memasuki pintu-pintu syurga itu. Benar, syaitan akan diikat atau dibelenggu dengan izin Allah dari mengganggu umat Islam berpuasa. Tapi jangan kita lupakan peranan 'nafsu'. Ya, nafsu tidak dibelenggu. Kerana itu kita dapat saksikan ramai orang yang berpuasa tapi tak solat. Berpuasa tapi mengumpat dan menabur fitnah. Berpuasa tapi masih melakukan pelbagai perkara maksiat. Inilah kerja nafsu yang ada dalam diri setiap insan. Nafsu ini telah ditarbiah oleh sayitan pada bulan-bulan lain bagi mendorong kita melakukan perkara yang dilarang oleh Allah Taala. Justeru peranan akal adalah penting untuk mengawal nafsu dari terus menguasai diri kita di sepanjang bulan mulia ini. Jadikan bulan Ramadan yang bakal tiba tidak lama lagi sebagai madrasah untuk mentarbiah akhlak dan sikap kita. Biar kita berasa janggal atau ganjil untuk melakukan semua amalan-amalan sunat yang dituntut kerana ingatlah bahawa Islam pada awalnya ganjil dan di akhirnya ganjil jua. Sekian, salam ramadan..Putera Islam

Sabtu, 27 Ogos 2011

0 Amalan Sunnah Di Eidul Fitri


Ibarat si pemandu yang hampir tiba ke tempat dihajatnya. Syukurlah kita masih dipanjangkan usia mungkin diberi peluang bagi melunasi saki-baki hari dalam bulan Mubarak ini. Hakikat yang pasti berbondong-bondong insan khusus di Tanah Melayu ini singgah dari kedai ke kedai demi mendapatkan kelengkapan Lebaran yang diingini.Perlu diingat agar dirasionalkan fikiran supaya tidak tercicir ibadat yang dituntut akibat sibuk melengkapi adat. Contoh? Ibadat iaitulah menghidupkan malam Ramadan terutama di 10 malam pernghujung, membayar zakat fitrah, membaca Kitab Suci al-Quran dan pelbagai lagi. Adat pula seperti meriuhkan hening malam dengan dentuman mercun-bunga api, memasang api pelita dari depan tangga rumah hingga ke hujung jalanraya dan segala macam lagi. Bagi mempersiapkan diri dengan kedatangan Eidul Fitri, maka lebih baik kita mengamalkan sunnah yang dituntut. Jika rasa berkurangan, maka bolehlah ditambah dengan amalan-amalan yang difikir sesuai. Amalan seperti menziarahi kubur di pagi raya, memberi angpau dan berparti raya tiadalah termasuk dalam tuntutan syarak. Justeru jika diamalkan yang dituntut saja pun sudah sangat memadai bagi diri kita. Pada hari raya, umat Islam adalah amat digalakkan untuk :-

1) Mandi sunat hari raya sebelum keluar menunaikan solat sunat idil fitri .

Ulama besar Tabien Said Bin Jubayr berkata : "Tiga perkara sunnah di hari raya iaitu antaranya : mandi sunat sebelum keluar solat hari raya".

2) Menjamah makanan sebelum keluar.

Ia berdasarkan hadith dari Anas Bin Malik yang diriwayatkan oleh Al-Bukhari yang menyebut : "Nabi SAW tidak keluar di pagi hari raya idil fitri sehinggalah Nabi SAW menjamah beberapa biji kurma..."

3) Memperbanyakkan Takbir dan bukan memperbanyakkan menonton TV dan bermain mercun ;

Seharusnya umat Islam jangan terlalu di sibukkan dengan aktiviti persiapan raya sehingga meninggalkan peluang takbir ini. Ini adalah penting bagi syiar Islam selain kalimah Takbir yang dibenci oleh Syaitan. Ad-Dar Qutni melaporkan bahawa apabila Ibn Umar r.a keluar di hari raya Idul Fitri, beliau akan berterusan bertakbir sehinggalah imam keluar untuk mengimamkan solat hari raya.

4) Mengucapkan selamat dan mendoakan antara satu sama lain ;

Tiada masalah untuk menggunakan apa jua kalimah, asalkan ianya mempunyai maksud yang sama. Bagaimanapun, kalimah yang digunakan di zaman baginda SAW adalah "Taqabbalallahu minna wa minkum" ertinya : Semoga Allah menerima amalan (amalan dan ibadat di Ramadhan) kami dan kamu".

Disebut dalam sebuah riwayat :

قال واثلة لقيت رسول الله يوم عيد فقلت تقبل الله منا ومنك قال نعم تقبل الله منا ومنك

Ertinya : Berkata Wathilah, Aku bertemu Rasulullah s.a.w pada hari raya dan aku katakan pada baginda "taqabballahu minna wa minka", baginda menjawab : Ya, taqabbalallahu minna wa minka" ( Al-Baihaqi, rujuk perbincangan di Fath Al-Bari, 2/446 )

5) Memakai pakaian terbaik yang ada ;

Walaupun demikian, perlulah mengikut kemampuan dan tiada pembaziran dibenarkan.

Tidak dibenarkan untuk menghina pakaian orang lain yang kurang indah dan mahal (kecuali pakaian seksi dan tidak menutup aurat memang di haramkan di dalam Islam).

6) Menukar jalan ke tempat solat (balik dan pergi) ;

Ia berdasarkan hadith dari Jabir r.a yang menyebut bahawa Nabi SAW biasanya menukar atau berbeza jalan pergi dan pulang apabila di hari raya" (Riwayat Al-Bukhari)

7) Berziarah dan merapatkan hubungan baik sesama Muslim sempena musim cuti yang diperolehi.

Kredit:zaharuddin.net

Sabtu, 20 Ogos 2011

0 Menanti Sinar Al-Qadr (Lailatul Qadr)


Aku Dan Kamu
Bersama Berjalan
Menyusur Malam Ini
Menggeledah Kelamnya
Mengintai Arah Cahaya

Akhirnya…
Aku Dan Kamu
Kini Hampir Tiba
Akhiran Bagi Malam-Malam Yang Lalu
Satu Malam Yang Membuat
Aku Dan Kamu Tertanya-Tanya

Seperti Juga Malam-Malam Yang Lalu
Aku Dan Kamu
Masih Lagi Begini
Masih Merangkak-Rangkak
Dan Masih Mengintai Arah Cahaya

Karya:Putera Islam

Jumaat, 15 Julai 2011

2 Persoalan Tentang Amalan Nisfu Syaaban


(Petikan dari web http://kemusykilan.islamgrid.gov.my -JAKIM):

Soalan: Assalamualaikum, Saya ingin bertanya adakah amalan membaca surah Yasin sebanyak tiga kali pada malam Nisfu Syaaban dianjurkan dalam Islam?

Jawapan: Waalaikumussalam, Tidak terdapat nas yang khusus mengenai ibadat sunat pada nisfu syaaban tetapi Nabi SAW ada menyarankan banyak berpuasa di bulan syaaban.

(Petikan dari web http://drmaza.com/ -Dr Mohd Asri Zainul Abidin, USM):

Soalan: al-Fadil Dr Asri yang dikasihi, sekarang kita berada dalam Bulan Syaaban. Apakah amalan yang patut kita lakukan. Ada kata banyak amalan Bulan Syaaban yang dibuat orang itu tidak ada dalil. Contohnya malam Nisfu Syaaban. Ada kata palsu. Ada kata memang ada dalil. Saya ingin beramal dengan amalan yang betul. Bolehkah Dr Asri huraikan? –Anisah, Bangi.

Jawapan: Sikap saudari yang ingin memastikan ketepatan amalan amat dipuji. Agama ini bukan diikuti tanpa dipastikan kesahihan, atau diikuti tanpa faham. Agama berpaksikan dalil yang diiktiraf. Sesuatu yang tidak berasaskan sumber yang sah iaitu al-Quran dan hadis-hadis yang sabit (authentic) tidak boleh disandarkan kepada Islam. Dalam masa yang sama, tidaklah pula kita mudah menafikan sesuatu perkara dengan menyatakan ia bukan dari ajaran Islam, sebelum kita benar-benar pasti memang tidak wujud dalil dalam hal tersebut. Mengenai soalan saudari, saya jawab berdasarkan perkara-perkara berikut;

1. Hadis-hadis yang berhubung kelebihan atau amalan pada Bulan Syaaban, ada yang sabit dan ada yang tidak. Bahkan terdapat juga amalan-amalan Bulan Syaaban yang diamalkan oleh sesetengah masyarakat itu, hanya ikutan yang tidak mempunyai apa-apa sumber. Ini seperti amalan sesetengah masyarakat yang membuat juadah khas Bulan Sya’ban dan seumpamanya. Banyak buku-buku yang dijual tentang kelebihan Rejab dan Syaaban itu tidak berasaskan hadis-hadis yang sahih.

2. Dalam sejarah ilmu hadis, ramai pemalsu hadis memang gemar membuat hadis-hadis palsu yang berkaitan dengan fadilat-fadilat. Ini seperti mereka mengada-adakan fadilat-fadilat bulan tertentu, surah tertentu dan seumpamanya. Mereka akan mengaitkannya pula dengan amalan tertentu seperti solat khusus, doa khusus, puasa khusus pada hari atau bulan yang dikaitkan dengan fadilat itu. Sebab itulah al-Imam Ibn al-Salah (meninggal 643H) menyebut:

“Ada beberapa golongan yang membuat hadis palsu, yang paling bahaya ialah puak yang menyandarkan diri mereka kepada zuhud (golongan sufi). Mereka ini membuat hadis palsu dengan dakwaan untuk mendapatkan pahala. Maka orang ramai pun menerima pendustaan mereka atas thiqah (kepercayaan) dan kecenderungan kepada mereka. Kemudian bangkitlah tokoh-tokoh hadis mendedahkan keburukan mereka ini dan menghapuskannya. AlhamdulilLah”.( Ibn al-Salah, `Ulum al-Hadis, m.s. 99, Beirut: Dar al-Fikr al-Mu`asir).

3. Antara hadis palsu yang direka mengenai bulan-bulan:

“Rejab bulan Allah, Syaaban bulanku dan Ramadhan bulan umatku”. Ini adalah hadis palsu yang direka oleh Ibn Jahdam (meninggal 414H) (lihat: Ibn Qayyim al-Jauziyyah, al-Manar al-Munif fi al-Sahih wa al-Dha`if, m.s. 95, Halab: Maktab al-Matbu`at al-Islamiyyah). Beliau adalah seorang guru sufi di Mekah. Dia juga dituduh membuat hadis palsu mengenai solat Raghaib iaitu solat pada jumaat pertama bulan Rejab( lihat: al-Imam al-Zahabi, Mizan al-`Itidal fi Naqd al-Rijal,. 5/173, Beirut: Dar al-Kutub al-`Ilmiyyah).

Kata al-Imam Ibn Qayyim al-Jauziyyah (wafat 751H):

“Hadis-hadis mengenai solat Raghaib pada jumaat pertama bulan Rejab kesemuanya itu adalah palsu dan dusta ke atas Rasulullah s.a.w. Begitu juga semua hadis mengenai puasa bulan Rejab dan solat pada malam-malam tertentu adalah dusta ke atas Nabi s.a.w. Demikian juga hadis-hadis mengenai solat pada malam Nisfu Syaaban (kesemuanya adalah palsu). Solat-solat ini direka selepas empat ratus tahun munculnya Islam”. (Ibn al-Qayyim, al-Manar al-Munif, m.s. 95-98).

4. Namun tidak boleh dinafikan bahawa di sana juga terdapat hadis-hadis yang sahih mengenai kelebihan Bulan Sya’ban. Antaranya apabila bertanya Usamah bin Zaid Nabi s.a.w mengapa baginda banyak berpuasa pada Bulan Syaaban, Nabi s.a.w menjawab:

“Syaaban antara Rejab dan Ramadan, manusia lalai mengenainya. Padanya (Bulan Syaaban) diangkat amalan hamba-hamba Allah. Aku suka tidak diangkat amalanku, melainkan aku dalam keadaan berpuasa” (Riwayat al-Nasai, dinilai hasan oleh al-Albani dalam Silsilah al-Sahihah 4/522).

Aisyah r.aha juga menyebut:

“Aku tidak pernah melihat Rasulullah s.a.w berpuasa dalam bulan lain lebih daripada puasa Syaaban. Baginda pernah berpuasa Syaaban sepenuhnya, kecuali hanya beberapa hari (tidak puasa)” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).

5. Hadis-hadis yang disebut di atas dan riwayat-riwayat yang lain menunjukkan kita amat digalakkan berpuasa sunat pada Bulan Syaaban. Perbuatan berpuasa pada Bulan Syaaban adalah sunnah yang sabit daripada Nabi s.a.w. Amalan sebahagian masyarakat yang suka berpuasa pada Bulan Syaaban adalah amalan soleh.

6. Adapun Nisfu Syaaban, atau pertengahan Syaaban (15 haribulan), terdapat hadis yang sahih tentang kelebihannya di samping banyak hadis palsu mengenainya. Juga tidak terdapat hadis yang sabit mengenai amalan khusus seperti solat khas pada malam tersebut. Kata al-Imam al-Nawawi (meninggal 676H) dalam kitabnya yang masyhur al-Majmu’ Syarh al-Muhazzab:

“Solat yang dikenali dengan solat al-Raghaib iaitu dua belas rakaat ditunaikan antara Maghrib dan Isyak pada Jumaat pertama Bulan Rejab, juga Solat Malam Nisfu Syaaban sebanyak seratus rakaat; kedua-dua solat ini bidah lagi mungkar yang jelek. Jangan kamu terpengaruh disebabkan keduanya disebut dalam Kitab Qut al-Qulub dan Ihya ‘Ulum al-Din. Jangan juga terpengaruh dengan hadis yang disebut dalam dua kitab berkenaan kerana kesemuanya palsu. Jangan kamu terpengaruh dengan sesetengah imam yang keliru mengenai kedudukan hadis-hadis kedua solat berkenaan” (4/56. Beirut: Dar al-Fikr).

Al-Imam al-Syaukani (meninggal 1250H) menyebut dalam al-Fawaid al-Majmu’ah fi al-Ahadith al-Maudu’ah:

“Telah diriwayatkan mengenai solat malam Nisfu Syaaban dari pelbagai riwayat, kesemuanya batil lagi palsu” (ms 72. Mekah: Maktabah Mustafa Baz).

7. Pun begitu tidak dinafikan ada hadis yang sahih Nabi s.a.w menyebut:

“Allah melihat kepada hamba-hambaNya pada malam nisfu Syaaban, maka Dia ampuni semua hamba-hambaNya kecuali musyrik (orang yang syirik) dan yang bermusuh (orang benci membenci)”(Riwayat Ibn Hibban, al-Bazzar dan lain-lain. Al-Albani menilai sahih dalam Silsilah al-Ahadith al-Sahihah 3/135).

Maka, sewajarnya apabila hal ini diberitahu oleh Nabi s.a.w, maka kita melakukan amalan-amalan yang soleh pada malam berkenaan dan mengelakkan apa yang Allah benci. Syirik dan permusuhan antara muslim adalah sebab seseorang itu tidak diampunkan. Selain itu dua dosa tersebut, mudah-mudahan kita semua diampunkan.

8. Dr Yusuf al-Qaradawi ada mengulas tentang amalan malam Nisfu Syaaban dengan katanya:

“Tidak pernah diriwayatkan daripada Nabi s.a.w. dan para sahabat bahawa mereka berhimpun di masjid untuk menghidupkan malam nisfu Syaaban, membaca doa tertentu dan solat tertentu seperti yang kita lihat pada sebahagian negeri orang Islam. Bahkan di sebahagian negeri, orang ramai berhimpun pada malam tersebut selepas maghrib di masjid. Mereka membaca surah Yasin dan solat dua raka`at dengan niat panjang umur, dua rakaat yang lain pula dengan niat tidak bergantung kepada manusia, kemudian mereka membaca do`a yang tidak pernah dipetik dari golongan salaf (para sahabah, tabi`in dan tabi’ tabi`in). Ianya satu doa yang panjang, yang menyanggahi nas-nas (al-Quran dan Sunnah) serta bercanggahan dan bertentangan pula isi kandungannya…perhimpunan (malam nisfu Syaaban) seperti yang kita lihat dan dengar yang berlaku di sebahagian negeri orang Islam adalah bidah dan diada-adakan. Sepatutnya kita melakukan ibadat sekadar yang dinyatakan dalam nas. Segala kebaikan itu ialah mengikut salaf, segala keburukan itu ialah bidah golongan selepas mereka, dan setiap yang diadakan-adakan itu bidah, dan setiap yang bidah itu sesat dan setiap yang sesat itu dalam neraka” (Dr. Yusuf al-Qaradawi, Fatawa Mu`asarah, 1/382-383, Beirut: Dar Uli al-Nuha, Beirut).

9. Namun begitu, janganlah kita terlalu cepat menghukum. Apa yang disebut oleh Dr al-Qaradawi itu adalah kaedah umum. Sesuatu masyarakat atau seseorang individu mungkin mempunyai keuzuran yang tersendiri. Kemungkinan mereka tidak tahu, atau mereka dihalang ilmu untuk sampai kepada mereka dan seumpamanya. Kemungkinan besar jika mereka tahu, mereka tidak akan melakukan hal yang demikian. Tujuan mereka baik, cuma cara sahaja yang wajar dibaiki. Galakan berdoa dan memohon keampunan pada malam Nisfu Syaaban ada asasnya. Penentuan cara sedemikian itu, tidak ditunjukkan oleh nas yang sahih.

Wallahua’lam..

Jumaat, 31 Disember 2010

0 Adab Menyambut Tahun Baru


Artikel ini disiarkan dalam Majalah Milenia Muslim keluaran Januari 2010

Masa berlalu dengan begitu pantas. Hari berganti hari, bulan berganti bulan dan tahun berganti tahun. Sama ada sedar atau pun tidak, kini kita sudah pun hampir melangkah ke tahun baharu 2010 dan dua minggu sebelum menyambut tahun baharu masihi, umat Islam di seluruh dunia menyambut tahun baharu hijrah 1431. Tahun baharu disambut dengan begitu meriah disusuli dengan ’azam’ baru yang dibuat sempena dengan kedatangan tahun baharu ini. Namun, apabila sambutan tahun baharu dicemari dengan perbuatan yang tidak beradab, maka segala keazaman yang dibuat tidak memberikan sebarang makna dan nilai. Hal ini kerana azam yang baik mestilah dimulakan dengan perilaku dan adab yang baik dalam kehidupan.


Ketika sambutan tahun baharu hijrah, terdapat segelintir masyarakat yang sering mempertikaikan upacara sambutan yang dibuat dengan doa awal tahun dan doa akhir tahun. Mereka menyifatkan sambutan tersebut adalah sesuatu yang bid’ah dan bercanggah dengan sunnah nabi. Akan tetapi, mereka tidak pula menyatakan bid’ah terhadap sambutan tahun baharu masihi yang dimeriahkan dengan pelbagai aktiviti yang meruntun nafsu seperti perhimpunan besar-besaran muda-mudi dan remaja belia, kemudian diikuti dengan persembahan konsert dan percikan bunga api yang amat mempesonakan.


Tambah ‘menyeronokkan’ lagi ialah perhimpunan itu melibatkan percampuran antara lelaki dan perempuan serta pengkid dan pondan tanpa garis pemisahan! Konsert hiburan yang melibatkan percampuran serta pergaulan bebas merupakan acara ‘wajib’ dalam sambutan tahun baharu masihi. Seolahnya, tidak akan wujud tahun baharu sekiranya tidak disambut dengan hiburan dan konsert yang berteraskan budaya hedonisme barat ini.


Manakala amalan yang biasa dilakukan sempena menyambut kedatangan awal muharram sempena tahun baharu hijrah ialah bacaan doa akhir tahun dan doa awal tahun. Walaupun terdapat perbincangan dan kekhilafan tentang bacaan doa ini, namun selagi ia merupakan doa yang tidak bercanggah dengan al-Quran dan al-Sunnah, maka ianya adalah sesuatu yang baik untuk umat Islam. Hal ini adalah kerana doa merupakan sesuatu yang sepatutnya dijadikan amalan harian sama ada pada awal tahun, pertengahan tahun, hujung tahun atau pada bila-bila masa sahaja.Sabda nabi saw bermaksud : ‘Doa adalah senjata bagi orang yang beriman’. Dalam hadis lain disebut bahawa ‘doa adalah asas kepada ibadat’. Cuma, sekiranya doa tersebut tidak diambil daripada doa yang ma’thur daripada al-Quran dan sunnah, maka janganlah menyandarkan amalan tersebut kepada Rasulullah saw. Tambahan daripada itu, sambutan tahun baharu hijrah juga disulami dengan pelbagai program yang bermanfaat seperti forum, ceramah agama, qiamullail dan sebagainya. Sambutan tahun baharu seumpama ini yang diisi dengan program-program yang bermanfaat merupakan sesuatui yang wajar dikekalkan dan diperkemaskan lagi dari semasa ke semasa.


Namun, persoalannya, apakah sambutan tahun baharu hijrah sahaja perlu disambut dengan penuh beradab dan sopan… dan bagaimana pula dengan sambutan tahun baharu masihi ? Sesuatu yang amat mendukacitakan yang berlaku ialah apabila tibanya sambutan tahun baharu masihi, ia dicemari dengan sambutan bercirikan maksiat yang bukan sahaja bercanggah dengan ajaran Islam, tetapi tidak menepati adab-adab dan nilai-nilai masyarakat Melayu yang terkenal dengan akhlak dan budi pekerti yang baik.


Kebiasaannya, sambutan tahun baru Masihi disambut dengan begitu meriah, percikan bunga api yang berwarna- warni dan gegak gempita dengan pelbagai program yang diadakan sempena ‘countdown tahun baharu’. Konsert hiburan diadakan di pelbagai tempat di seluruh Negara. Stesen-stesen televisyen pun tidak melepaskan peluang menyemarakkan semangat ‘Satu Malaysia’ untuk sama-sama menyambut kedatangan tahun baru masihi itu dengan memeriahkan suasana sambutan tahun baharu dengan pelbagai program seperti tayangan filem-filem kesukaan ramai termasuk filem ‘box-office’ untuk santapan mata penonton dan sebagainya.


Masyarakat Malaysia kini seolahnya tidak akan dapat menyambut tahun baru sekiranya tidak ada konsert dan hiburan!Masyarakat Malaysia yang bertunjangkan kepada masyarakat Melayu Islam sudah semakin hilang identiti dan jati diri. Segala apa yang datang dari barat dianggap sesuatu yang baik, lalu dilaksanakan dengan penuh bangga. Budaya ‘hedonisme’ disanjung dengan begitu tinggi. Segala adab dan kesopanan dalam masyarakat makin dilupa dan dipinggirkan. Baharu sahaja sambutan tahun baharu hijrah disambut dengan dengan doa dan ingatan untuk bertakwa kepada Allah, namun sesuatu yang amat malang sekali berlaku adalah apabila datangnya sambutan tahun baharu masihi dua minggu selepas daripada itu, masyarakat kita kembali melakukan maksiat tanpa perasaan malu dan segan silu kepada Allah.


Justeru, sekiranya perkara seumpama ini terus berlaku, apakah mungkin masyarakat dan negara akan memperoleh rahmat dan berkat daripada Allah SWT ?. Sekiranya sambutan tahun baharu terus menerus disambut dengan mengetepikan persoalan adab dan tata-susila, apakah kita akan memperoleh sebuah negara yang baik yang memperoleh keampunan Allah ? Firman Allah dalam surah al-A’raf ayat 96 bermaksud : ‘Dan (Tuhan berfirman lagi): sekiranya penduduk negeri itu, beriman serta bertaqwa, tentulah Kami akan membuka kepada mereka (pintu pengurniaan) yang melimpah-limpah berkatnya, dari langit dan bumi. tetapi mereka mendustakan (Rasul Kami), lalu Kami timpakan mereka dengan azab seksa disebabkan apa yang mereka telah usahakan’.


Sehubungan dengan itu, semua pihak sama ada ibu bapa, masyarakat, media massa dan kerajaan bertanggungjawab untuk berusaha mengembalikan ‘adab’ dalam sambutan tahun baharu agar tidak dicemari dengan perbuatan maksiat yang merugikan serta yang menghilangkan keberkatan. Ibu bapa hendaklah mengawasi anak-anak mereka daripada terjebak dalam aktiviti yang sia-sia serta yang melalaikan. Pastikanlah anak-anak tidak berpeleseran dan berkeliaran di waktu larut malam yang ianya sudah tentu akan mengundang situasi yang amat membimbangkan.


Media massa pula wajar memperhebatkan promosi terhadap sambutan tahun baharu yang bercirikan nilai-nilai Islam dan nilai-nilai murni dengan diperbanyakkan filem, drama, diskusi, dan sebagainya yang bermanfaat ke arah melaksanakan kewajipan agama, serta memperkukuhkan jati diri bangsa dan Negara. Sebagaimana yang dimaklumi bahawa peranan media massa dan elektronik dalam hal ini sangat besar bahkan ia boleh merubah minda masyarakat serta mendidik mereka ke arah yang lebih berakhlak dan bersopan dalam apa jua sambutan yang diraikan.


Begitu juga peranan pihak pemerintah dan kerajaan amat diharapkan dalam usaha membentuk jati diri bangsa ‘Satu Malaysia’ ke arah yang lebih beretika dan bermaruah. Kuasa dan amanah kepimpinan yang dipertanggung jawabkan kepada pemerintah hendaklah digunakan dengan sebaiknya ke arah mengembalikan adab dan nilai-nilai murni dalam masyarakat. Oleh yang demikian, sambutan tahun baharu hendaklah diisi dengan sesuatu yang penuh dengan adab dan beretika agar masyarakat Malaysia menjadi masyarakat yang hebat, bermaruah serta mempunyai jati diri yang unggul dan sejati.
Sumber:seruan14.blogspot.com

Isnin, 13 September 2010

0 Sejarah Hari-Hari Tertentu



Allah menjadikan masa dalam seminggu tu ada 7 hari iaitu Isnin, Selasa, Rabu, Khamis, Jumaat, Sabtu dan Ahad. Dalam setiap hari tu, ada peristiwa-peristiwa penting yang tercatat dalam diari Islam itu sendiri yang menjadi memori sepanjang zaman.

Hari Isnin
1. Naiknya Nabi Idris ke langit.
2. Nabi Musa a.s berangkat ke bukit Thursina.
3. Rasulullah s.a.w dilahirkan.
4. Malaikat Jibril turun kepada Rasulullah s.a.w buat kali pertama.
5. Amal perbuatan umat Nabi Muhamad dilapurkan pada hari Isnin.
6. Hari wafatnya Junjungan mulia, Nabi Muhamad s.a.w.
7. Bukti keesaan Allah, diturunkan "Qul huwallahu ahad"

Hari Selasa
1. Wafatnya Jurjis.
2. Nabi Yahya a.s wafat pada hari ini.
3. Nabi Zakaria wafat pada hari ini juga.
4. Tukang sihir Firaun tewas dengan mukjizat Nabi Musa.
5. Asiah iaitu isteri kepada Firaun wafat pada hari ni.
6. Habil terbunuh hari selasa.

Hari Rabu
1. Allah menenggelamkan Qarun bersama keluarga dan harta kekayaanya ke dalam perut bumi. 2. Allah menghancurkan Firaun beserta semua pengikut2nya.
3. Allah menghancurkan Raja Namruz bin Kan'an dengan memasukkan serangga ke dalam telinganya.
4. Allah menghancurkan kaum Nabi Saleh a.s.
5. Allah menghancurkan kaum Nabi Hud a.s dengan hembusan angin yang kuat.

Hari Khamis
1. Nabi Ibrahim bertemu dengan Raja Mesir.
2. Saudara-saudara Nabi Yusof berjumpa dengan Nabi Yusof setelah mereka membuang dan mengasingkannya (masa ni, Yusof jadi raja mesir yang terkenal).
3. Bunyamin iaitu saudara kecil Nabi Yusof datang ke Mesir dan berjumpa dengan Nabi Yusof.
4. Nabi Yaakub datang ke negeri Mesir juga untuk bertemu anakandanya yang dirindui.
5. Nabi Musa a.s memasuki Mesir pada hari khamis untuk mengajak Firaun menyembah kepada Allah.
6. Rasululllah s.a.w memasuki Kota Mekah selepas perjanjian hudaibiyah.

Hari Jumaat
1. Pernikahan antara Nabi Adam dan Hawa.
2. Pernikahan antara Nabi Yusof dengan Zulaikha.
3. Pernikahan antara Nabi Musa a.s dan Shafura binti Nabi Syuaib a.s.
4. Pernikahan antara Rasulullah s.a.w dengan Khadijah Khuwailid.
5. Pernikahan antara Nabi Sulaiman a.s dengan Ratu Balqis dari negeri Saba'.
6. Pernikahan antara Rasulullah s.a.w dengan Siti Aisyah binti Abu Bakar.
7. Pernikahan antara Ali bin Abi Talib r.a dengan Fatimah Az-Zahra.

Hari Sabtu
Hari ni pernah disebut oleh Rasulullah sebagai hari tipu daya kerana:
1. Kaum Nabi Nuh membangkang kepada Nabinya.
2. Kaum Nabi Saleh mencabar Nabinya dengan menyembelih unta yang diamanahkan kepada mereka.
3. Saudara-saudara Nabi Yusof mengkhianati Nabi Yusof dengan mencampakkannya ke dalam perigi di padang pasir.
4. Raja Firaun mencabar Nabi Musa.
5. Orang2 Yahudi mengkhianati dan mengejar Nabi Isa a.s untuk membunuhnya. Lalu, Allah mengangkat Nabi Isa ke langit.
6. Orang2 Quraisy menipu dan mencabar Nabi Muhammad di Darun Nadwah.
7. Kaum Yahudi melanggar perintah Allah dengan menangkap ikan walaupun hari itu di larang mereka berbuat demikian.

Hari Ahad
1. Allah menjadikan neraka.
2. Allah mencipta bumi yang tujuh lapis.
3. Allah mencipta langit yang tujuh lapis.
4. Allah menjadikan 7 anggota adam.
5. Allah menjadikan bilangan hari yang tujuh.
6. Allah menjadikan bintang2 yang beredar.
7. Allah menjadikan lautan yang tujuh.

Diantara hari-hari yang tujuh itu, hari Jumaatlah yang paling mulia dan digelar penghulu bagi segala hari. Banyak fadhilat yang boleh kita perolehi pada hari Jumaat.

Begitulah peristiwa-peristiwa penting yang berlaku pada sekian-sekian hari. Hanya dengan mengimbas kembali lipatan sirah nabawiyah, barulah kita dapat gambaran sepenuhnya. Alangkah baiknya kalau kita berada di bumi anbiya. Bolehlah kita menuruti sejarah-sejarah silam, zaman pemerintahan nabi-nabi.
 

FIKRAH PUTERA ISLAM Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates