Jumaat, 11 Disember 2009

0 Lukisan Cinta (Episod Akhir)


Cerpen Oleh : Triple M

“Ini semua lukisan Alwi.” Zuhri menoleh. Rupanya ummi sedang melihat tingkahnya. Hadirnya memang mengejutkan tetapi tidak pula mengatasi ayat yang baru didengarnya tadi. Zuhri merenung mata ummi, memaksanya memberikan penjelasan.
“Dia pernah bawa seorang gadis ke rumah ni. Orangnya cantik, manis. Mereka pernah pergi ke parit itu.”
“Maksud ummi mereka bercinta?”
“Ya. Sejak di bangku sekolah. Dia anak datuk. Waktu ummi hantar pinangan, mereka minta hantaran kahwin yang besar.”
“Alwi bersungguh-sungguh menyimpan wang. Siang malam dia bekerja. Sampailah satu masa keluarga mereka memberi kata putus.”
“Apa?” Zuhri menunjuk minat.
“Mereka beri masa seminggu untuk Alwi mengumpul wang. Jika tidak, gadis itu akan dikahwinkan dengan orang lain, anak datuk juga.”
“Gadis itu menurut saja?” Zuhri mencelah.
“Dia sayangkan keluarga. Alwi pun tak marah. Tapi dia gagal. Gadis tu akhirnya dikahwinkan dengan lelaki itu.” Ummi sebak. Ada air jernih menakung di kelopak matanya.
“Alwi kecewa. Dia cuba melupakan cintanya itu dan lari ke bandar. Namun dia tak dapat membuang perasaan itu. Bila balik ke sini, dia pasti pergi ke parit dan kemudian melukis. Melalui lukisan sajalah perasaan rindunya itu tercurah.” Air matanya tak dapat ditahan. Pilu mengenang nasib anaknya. Cinta Alwi tak kesampaian. Cinta yang lama dan bersungguh ditatang, akhirnya diperlekehkan hanya kerana harta. Sudah hampir tujuh tahun tragedi tersebut berlaku, namun Alwi tetap sayangkan cintanya. Dia tak pernah menyalahkan gadis itu, sebaliknya dia memarahi diri sendiri kerana gagal mengumpulkan wang sebanyak yang diminta. Dia amat menyesal. Itulah cinta pertamanya. Cinta yang tak mudah dilupakan.
“Jadi kau dah faham tujuan aku bawa kau ke mari?”
“Ya.” Jawabnya ringkas.
“Aku pernah kecewa kerana cinta. Dan aku tak mahu kau pun kecundang sama.”
“Aku tak nampak sesuatu yang cacat dalam hubungan kau dan dia. Kau cuma perlu menghidupkan kembali api cinta yang sudah lama terpadam. Cubalah…” Alwi memberi prangsang kepada temannya itu. Dia amat berharap supaya Zuhri tidak akan kecewa sepertinya. Dia akan mendoakan yang terbaik untuk teman itu.
“Tak sangka kau berbakat melukis. Nanti ke parit lagi?”


...tamat

0 Komentar:

Catat Ulasan

 

FIKRAH PUTERA ISLAM Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates