Oleh: Mohd Muslim bin Mahmod
Hadith A:
أن النبي (ص) قال (لا نبي بعدي ولا أمة بعد أمتي فالحلال ما
أحله الله تبارك وتعالى على لساني الى يوم القيامة والحرام ما حرمه الله تعالى على
لساني الى يوم القيامة).
Maksudnya:
Bahawa Nabi s.a.w. telah bersabda: Tiada
nabi selepas aku, tiada umat selepas umatku, maka halal apa yang dihalalkan
oleh Allāh Tabārak wa Tacāla melalui lidahku hingga hari kiamat, dan
haram apa yang diharamkan oleh Allāh Tacāla melalui lidahku
hingga hari kiamat.
Hadith B:
أن المسيح عليه السلام ينزل فيقتل الخنزير ويكسر الصليب ويزيد
في الحلال.
Maksudnya:
Bahawa al-Masīh a.s. turun, maka dia
membunuh babi, memecahkan salib dan menambah pada perkara yang halal.
Hadith C:
عن عائشة (ض) أنها كانت تقول (قولوا لرسول الله (ص) خاتم
الأنبياء ولا تقولوا لا نبي بعده).
Maksudnya:
Daripada cĀishah r.a.
sesungguhnya dia telah berkata: Kamu katakanlah kepada Rasūlullah s.a.w.,
penutup para nabi, dan jangan berkata, tiada nabi selepasnya.
KETERANGAN
Kedua-dua hadith
B dan C adalah bertentangan dengan maksud hadith A. Hadith A menjelaskan bahawa
Nabi Muhammad s.a.w. sendiri mengakui bahawa tiada lagi nabi selepasnya, tetapi
hadith C pula cĀishah r.a. menyuruh supaya jangan
mengatakan bahawa tiada lagi nabi selepasnya. Secara zahirnya ia kelihatan
bercanggah dan sedikit sebanyak menimbulkan keraguan di kalangan umat Islam
lebih-lebih lagi di kalangan orang awam. Justeru penyelesaian secara hikmah adalah
wajar dilakukan bagi menghilangkan kesulitan ini. Perbincangan masalah ini akan
dilanjutkan dalam sub-tajuk berikutnya.
Bagi
hadith B pula ia bercanggah dengan hadith pokok iaitu berkenaan perkara yang
dihalalkan Allāh Tacāla. Hadith A dengan jelas
mengatakan bahawa setiap sesuatu yang halal itu telah ditentukan oleh Allāh
melalui al-Qurān dan Rasūlullah sendiri menerusi hadithnya. Ia bersifat qatcī dan tetap. Sementara hadith C menerangkan al-Masīh
atau Nabi cIsa a.s. akan diturunkan dari langit
dan akan menambah pada perkara yang halal. Ini sekali lagi menzahirkan sedikit
kesulitan untuk difahami. Maka ia juga memerlukan penyelesaian yang serupa.
PENYELESAIAN
Segala
percanggahan yang wujud sesama hadith-hadith di atas adalah bersifat tidak
hakiki atau sebenar. Ia mungkin dari ketidakfahaman tentang maksud sebenar yang
tersirat atau ketidakmahiran untuk menggabungkan mafhum hadith-hadith tersebut.
Perbincangan masalah ini telah dinukilkan oleh Ibn Qutaibah dalam kitabnya, Ta’wīl Mukhtalif al-Hadīth.
Sekalian
umat Islam telah maklum bahawa Nabi cIsa a.s. telah
diutus oleh Allāh Tacāla terlebih dahulu dari Nabi
Muhammad s.a.w. Nabi cIsa a.s. diutuskan untuk
berdakwah di kalangan kaum Banu Isrāil, kemudian diangkat oleh Allāh Tacāla ke langit, dan akan diturunkan pada akhir zaman.
Firman Allāh Tacāla dalam surah al-Zukhruf, ayat 61:
(وانه لعلم للساعة فلا تمترن بها)
Maksudnya:
Dan sesungguhnya dia (cIsa a.s.) itu benar-benar memberikan pengetahuan
tentang hari kiamat. Maka janganlah kamu ragu-ragu tentang hari tersebut.
Berkenaan
Nabi cIsa a.s. menambah pada yang halal, diriwayatkan
bahawa seorang lelaki telah berkata kepada Abu Hurairah r.a. : “Tiada apa
yang ditambah pada perkara yang halal melainkan perempuan.” Mendengar itu,
Abu Hurairah r.a. tertawa. Selanjutnya, Ibn Qutaibah menjelaskan lagi mengenai
potongan matan tersebut yang membawa erti suatu yang dihalalkan untuk lelaki,
iaitu berkahwin lima
(bukan enam). Nabi cIsa a.s. tidak pernah
berkahwin hatta sewaktu diangkat oleh Allāh Tacāla
ke langit. Oleh itu, sebaik dia diturunkan semula ke bumi kelak, dia akan
menikahi seorang perempuan. Inilah yang dimaksudkan mengenai penambahan pada
perkara yang dihalalkan Allāh Tacāla baginya.
Bagi
kata-kata cĀishah r.a. pula, “Jangan berkata
tiada nabi selepasnya (Nabi Muhammad s.a.w.),” dilihat sebagai bertentangan
dengan sabda dari Nabi Muhammad s.a.w. sendiri iaitu, “Tiada nabi selepas
aku.” Sabda nabi s.a.w. ini membawa mafhum bahawa tiada lagi nabi yang akan
diutuskan oleh Allāh Tacāla selepas baginda,
yang akan menasakhkan apa yang telah dibawa olehnya, seperti nabi-nabi
sekaliannya yang diutus untuk menasakhkan ajaran terdahulu. Apabila Nabi cIsa a.s. diturunkan, dia tidak menasakhkan
sesuatu pun yang telah dibawa oleh Nabi Muhammad s.a.w. Dia juga tidak mendahului
jemaah solat untuk menjadi imam, bahkan dia solat di belakang. Sebenarnya apa
yang dikehendaki oleh kata-kata cĀishah r.a. itu
ialah, “Jangan berkata bahawa al-Masīh (Nabi cIsa
a.s.) tidak akan turun selepasnya (Nabi Muhammad s.a.w.).”
KAEDAH YANG
DIGUNAKAN
Berdasarkan
penyelesaian yang telah dibuat, pengkaji melihat terdapat dua kaedah yang
digunapakai untuk mengatasi segala bentuk percanggahan yang wujud.
Kaedah-kaedah tersebut adalah:
1.
Kaedah al-Jamcu, iaitu dengan cara menyesuaikan antara
hadith-hadith tersebut. Ini kerana hadith-hadith tersebut sahih dan boleh dijadikan
panduan. Justeru tidak boleh dimansukh atau diketepikan mana-mana hadith
tersebut.
2.
Kaedah memahami keseluruhan teks
hadith. Cara ini memerlukan pemahaman yang jitu terhadap hadith-hadith yang kelihatan
bercanggah kerana hadith-hadith ini sebenarnya saling berhubung dan melengkapi
antara satu sama lain.
KESIMPULAN
Penyelesaian yang
ditunjukkan bagi hadith-hadith yang saling bercanggah di atas, sebenarnya
menunjukkan bahawa tiada hadith-hadith Nabi Muhammad s.a.w. yang khilaf di
antara satu sama lain. Jika ada pun ia bersifat sementara dan tidak melibatkan
percanggahan makna, tetapi hanya melibatkan perbezaan lafaz atau kefahaman nas secara
umum. Seseorang yang hendak memahami hadith-hadith yang saling bercanggah hendaklah
menggunakan kaedah dan cara yang tertentu. Ini bagi mengelakkan sebarang pertikaian
dan kesangsian terhadap kefungsian hadith nabi sebagai sumber syaricat Islam.
Oleh: Putera Islam 2005
Nota: Artikel di atas merupakan tugasan kelas tutorial FPI UKM
bukan macam tu la...menambah kepada perkara yang halal tu maksudnya perkara tu dah ada.cuma manusia yang tolak.maka Isa a.s perlu menambah balik apa yang manusia 'haramkan'.
BalasPadamUmat manusia zaman sekarang mengubah sesuka hati apa yang dihalalkan Allah s.w.t pada manusia. Maka telah banyak seolah haram apa yang dihalalkan Allah.
contohnya budak2 perempuan dan hamba sahaya. Hamba sahaya adalah halal pada seorang tuan.Tapi zaman sekarang? mana ada hamba dalam hamba yang tuhan halalkan? Begitu juga poligami..masyarakat seolah memandangnya haram.Padahal makar Allah adalah makar yang harus dipatuhi tidak kira apa sekalipun.Sebagaimana lembu disembelih,begitu jugalah manusia perlu menunaikan haknya kepada Allah.
Abraham Lincoln mengharamkan hamba sahaya.Tapi kita tidak boleh menolak hamba sahaya walaupun kita seolah 'mengharamkan'.Contonya pemandu kereta,bodyguard,pakcik guard,tukang kebun,pembantu rumah,penjaga2 anak. Ini semua adalah ciri hamba dalam hamba yang kebanyakan manusia tidak pun sedar. Apakah sebagai bodyguard yang dibayar 6 ribu, kamu mempertaruhkan nyawa kamu untuk tuanmu? Ini semua adalah sifat hamba dalam hamba walaupun tak banyak manusia sedar bahwa itulah makar tuhan mereka.Adalah ilusi seolah-olah mereka diberi gaji dan bersikap individu.
Nabi Isa a.s akan menambahkan segala halal yang telah dihilangkan.
Inilah pemahaman dan jalan yang lurus.
dari segi aishah pula, barangkali adalah tidak elok terlalu mengagungkan Muhammad s.a.w pada sesuatu keadaan dan selalu mengucapkan tiada nabi selepas dia. Kerana itu boleh menimbulkan ujub dan sifat riak yang nabi berkemungkinan takut timbul di hatinya. Oleh itu,pepatah ataupun pujian itu untuk pengetahuan sahaja pada umat dan bukannya ungkapan lidah.
BalasPadamIni bukan fitnah dan kita perlu yakin terhadap kebanyakan hadis sahih.Ramai yang bersikap mengharamkan hadith kerana daya mereka yang lemah dalam pemahaman keadaan. Ini bahaya kerana munafik boleh terhasil daripada tindakan muslim/mukminin sedemikian.