Oleh:
Mohd Muslim Mahmod, Mohamad Nizar Jaafar & Mohd Faizal Ibrahim
PENGENALAN
Terdapat banyak
slogan dan kata-kata semangat seperti “Belia
Harapan Bangsa”, “Belia Hari Ini Pemimpin Hari Esok”, “Belia Bersatu Negara
Maju”, dan banyak lagi telah dicipta dan dikhususkan secara langsung kepada
golongan yang berstatus belia di negara ini. Hal ini disebabkan belia merupakan
golongan yang paling dominan dan berpengaruh dalam masyarakat serta mempunyai ketahanan
dan kekuatan yang tinggi dari sudut fizikal dan mental. Selaras dengan itu
kepakaran belia perlulah dijana dengan baik, jika tidak sudah tentu golongan
ini akan termasuk di dalam golongan yang rugi dan malang .
OBJEKTIF
KAJIAN
Negara Malaysia
secara relatifnya masih muda dan dengan dewasanya generasi merdeka selepas
tahun 1957 belum pasti dapat menjamin suatu jiwa kebangsaan yang padu dan utuh.
Generasi muda atau belia sebagai golongan yang mempunyai idealisme yang
tinggi pasti ingin melihat perubahan dan pembaharuan segera bagi mencapai suatu
keadaan yang lebih sempurna (A.Aziz 1984: 2).
Apabila peranan dan masa depan
mereka itu mahu ditentukan, maka aspirasi majoriti belia dalam destinasi negara
perlu dibina dan diperlihatkan. Justeru kertas kerja ini akan cuba memperlihatkan ciri-ciri belia
yang cemerlang serta berkebolehan dan berkeupayaan dalam menjana kemajuan dan
kestabilan negara. Selain itu skop atau ruang-lingkup keterlibatan belia dalam
aktiviti pembangunan dan kepimpinan negara juga akan diperincikan.
DEFINISI
BELIA
Menurut Kamus
Dewan (1994: 120), belia ialah muda belia, sangat muda, golongan muda secara
keseluruhannya yang terdiri daripada pemuda dan pemudi. Mohd Ismail (1999: 22)
mengambil pengertian belia dalam satu pembentangan kertas kerja oleh
Kementerian Belia Negara pada tahun 1995, iaitu belia merupakan seorang yang
berumur antara 15 hingga 40 tahun dengan beberapa alasan :
1. Ia
merupakan takrif Majlis Belia Malaysia
1985.
2. Ia
dianggap golongan yang mencapai taraf kematangan yang memuaskan dan mereka akan
dapat menerima manfaat yang maksimum dari rancangan yang
disusun.
3. Ia adalah
sebahagian besar daripada jumlah rakyat di negara ini. Apa jua usaha pembinaan
masyarakat akan meninggalkan kesan yang menyeluruh.
Azizan Bahari (1995: 21) dalam
bukunya Pergerakan Belia: Persoalan dan Cabaran, memberi penjelasan bahawa
definisi belia yang digunapakai kini iaitu golongan yang berumur antara 15
hingga 40 tahun terlalu luas. Barangkali antara 15 hingga 30 tahun. Walaupun
terdapat beberapa perbezaan sekitar hal-hal persekolahan, pencarian kerja,
permulaan kerjaya, berkenalan dan pencarian pasangan hidup, permulaan
berumahtangga dan sebagainya. Ia merupakan suatu lingkungan umur yang agak
sesuai untuk digelar belia. Umur melebihi 30 tahun pada kebiasaannya seseorang
itu sudah berkeluarga dan lebih mementingkan persoalan kerjaya di samping masa
depan keluarga menjadi fokus dalam kehidupan. Definisi yang luas ini sudah
tidak sesuai lagi bagi masyarakat kita yang cepat berkembang.
Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu
(PBB) khususnya ESCAP menggunakan lingkungan umur 15 hingga 25 tahun, manakala Commonnwealth
Youth Programme (CYP) menganggap kumpulan 18 hingga 35 tahun sebagai belia
(Azizan 1995: 22).
KRITERIA BELIA
Dalam membentuk belia yang mahir dan berketrampilan,
beberapa usaha dan kaedah perlu dilakukan. Ciri-ciri yang dipupuk di kalangan
belia ini akan berupaya membantu dalam pembentukan objektif pergerakan dan
kerja belia. Disamping itu ia dapat meninjau permasalahan, cabaran dan agenda
bertindak golongan belia.
Berdasarkan Dasar Belia Negara (DBN)
yang telah dibincangkan sejak awal 1970-an dan diperakukan oleh kerajaan pada
1985, disamping membuat beberapa perubahan dan gagasan-gagasan lain, khususnya
prinsip-prinsip dalam Rukunegara, ciri-ciri belia adalah seperti berikut
(Azizan 1995: 84) :
1. Belia yang mampu menghayati
prinsip-prinsip Rukunegara.
2. Belia yang bersemangat patriotik
terhadap negara.
3. Belia yang berakhlak mulia dan
menghayati nilai-nilai rohaniah.
4. Belia yang memahami dan mengamalkan cara
hidup demokrasi.
5. Belia yang berkebolehan memimpin,
mempunyai tanggungjawab sosial yang
tinggi
dan bersedia memainkan peranannya yang wajar dalam sejarah.
6. Belia yang berkemahiran dalam pelbagai
bidang dan pekerjaan, beretika dan
berdisiplin.
7. Belia yang berilmu.
8. Belia yang berbudaya, bersikap toleransi
serta menghormati adat resam dan
kebudayaan
komuniti lain.
9. Belia yang menjunjung tinggi dan
sentiasa memperjuangkan nilai-nilai
kemanusiaan,
keadilan sosial dan kebebasan.
10. Belia yang berjiwa universal dan bersedia
memberi sumbangannya terhadap
kedamaian
dan kesejahteraan sejagat.
KLASIFIKASI BELIA
Belia merupakan
satu golongan yang terbesar dalam struktur masyarakat di negara kita.
Perangkaan terbaru menunjukkan sehingga tahun 2003, belia ditaksirkan berjumlah
45% daripada jumlah keseluruhan penduduk di negara ini. Oleh itu belia adalah
sumber tenaga yang amat penting bagi masyarakat dan negara, disamping amat
berpotensi dari segi semangat, tekad juang, fikiran dan daya cipta (Azizan
1995: 1-2). Secara kasarnya belia boleh dibahagikan kepada dua kelompok besar:
1.
Belia di dalam pertubuhan yang
meliputi pertubuhan belia, kesatuan sekerja, parti politik (khususnya pada cawangan
pemuda), badan agama, badan kebudayaan, pertubuhan wanita, persatuan pelajar,
badan profesional, persatuan pengguna, persatuan penulis dan pertubuhan
sukarela yang lain.
2.
Belia di luar pertubuhan yang
terdiri daripada pekerja muda, petani muda, pelajar, penganggur, kakitangan
kerajaan, kakitangan swasta dan sebagainya.
Pembahagian sebegini penting untuk
melihat dengan jelas kedudukan dan potensi golongan belia dalam masyarakat.
Ramai kalangan pemimpin belia dan ahli politik yang leka dengan perangkaan atau
statistik keahlian pertubuhan belia sehingga terlupa akan ramai lagi belia yang
berkecimpung di sektor atau pertubuhan bukan belia. Hal ini kerana kedua-dua
kelompok belia ini mempunyai potensi dan peranan yang besar dalam agenda
pembangunan masyarakat dan negara (Azizan 1995: 2-3).
PERANAN BELIA
Definisi belia
secara lebih tepat seharusnya tidak hanya dihadkan kepada pendekatan umur dan
psikologi. Apa yang penting ialah penonjolan idealisme, aktivisme, dan intelektualisme
perjuangan belia itu sendiri.
Berpandukan tulisan Norizan Sharif
(Jaffary 2003: 48) golongan ini telah membuktikan kemampuannya dalam memainkan
peranannya dalam masyarakat dan negara. Sebagai contohnya keterlibatan belia
dalam Revolusi 1949 di China, perjuangan kemerdekaan di India dan Indonesia
serta perjuangan pengisian kemerdekaan di negara ini adalah antara beberapa
catatan sejarah yang mendokong fakta tersebut. Sejarah perjuangan Islam yang
panjang juga mencatatkan sumbangan besar kelompok belia.
Sejarah negara memperlihatkan
peranan besar yang dimainkan oleh golongan belia sehingga membawa perubahan
penting dalam bidang politik, ekonomi, sosial, pendidikan, kesenian dan
lain-lain. Selain itu tenaga belia amat diperlukan dalam lapangan-lapangan
seperti :
1.
Keadilan Sosial
Keadilan sosial di sini meliputi aspek pengagihan sumber negara, kuasa
dan penentuan dasar, kebajikan social masyarakat, hak berorganisasi, system
perundangan, peluang pendidikan formal, latihan dan pelbagai kursus kemahiran
yang lain.
2.
Pekerjaan
Sektor pekerjaan dapat menilai potensi dan kualiti mutu kerja seseorang
itu terhadap apa yang dilakukannya itu. Teknik dan cara bekerja seseorang itu
sentiasa berubah mengikut keperluan semasa bertujuan meningkatkan kualiti
sesuatu produk yang dihasilkan. Dalam hal ini kepakaran dan kemahiran golongan
belia sangat diperlukan bagi mencari idea-idea baru ke arah pembangunan dan
kemajuan negara.
3.
Pendidikan dan Latihan
Bagi golongan berpendapatan rendah, peluang pendidikan formal hanya
terdapat di sekolah dan institusi-institusi awam di negara ini. Sementara bagi
kelompok yang tercicir, beberapa tempat disediakan dalam program latihan
industri dan kemahiran. Justeru peranan dari keterlibatan mereka secara tidak
langsung merupakan satu sumbangan besar buat negara.
4.
Kebudayaan
Kebudayaan merupakan satu lapangan yang luas di samping menjadi sumber
penting bagi pembangunan masyarakat. Dengan kewujudan pelbagai bentuk
kebudayaan di Malaysia , ia menjadi tempat penyatuan bagi memupuk
kerjasama dan perpaduan kebangsaan di kalangan rakyat. Perkara ini tidak akan
menjadi kenyataan sekiranya tiada penglibatan di kalangan belia.
5.
Politik
Bidang politik amat penting bagi masyarakat dan turut mempengaruhi
golongan belia. Golongan belia tidak boleh mengasingkan diri daripada
berpolitik. Tetapi dalam waktu yang sama belia seharusnya lebih berwaspada
terhadap pihak-pihak yang cuba
menggunakan platform pergerakan belia untuk kepentingan politik peribadi atau
kumpulannya (Azizan 1995: 8-16). Ini kerana pelbagai kemungkinan akan berlaku
dalam bidang ini.
KESAN-KESAN
TERHADAP PEMBANGUNAN NEGARA
Pembangunan
negara di sini bermaksud suatu proses meningkatkan kualiti keseluruhan lapangan
dalam negara termasuklah kehidupan masyarakatnya. Ia juga bermaksud satu usaha
untuk membebaskan masyarakat dari pelbagai tekanan dan ancaman persoalan atau
masalah yang boleh melemahkan institusi masyarakat itu. Di sini jelas bahawa pembangunan negara bukan
hanya diukur berdasarkan pencapaian ekonomi, industri dan teknologi moden
semata-mata, tetapi ia meliputi peningkatan kualiti dan nilai hidup social,
budaya, pendidikan, alam sekitar, politik, aspek-aspek spiritual dan moral
masyarakat. Maka keterlibatan para belia amat diperlukan dalam usaha untuk
merealisasikan matlamat negara maju. Penglibatan mereka mampu memberikan kesan
dalam prinsip:
1.
Politik:
Dengan
penglibatan belia dalam arena ini, mereka dapat mencurahkan idea dan tenaga
baru dalam usaha untuk memantapkan lagi agenda politik negara.
2.
Pendidikan:
Belia
yang dibesarkan dalam persekitaran pembelajaran dan terbimbing dengan sempurna,
mampu melahirkan cendekiawan yang mahir dalam pengkhususan tertentu seterusnya
menyumbang bakti demi kemajuan negara.
3.
Agama:
Kepakaran
belia juga dinilai dari aspek rohaniah, yang menuntut kesedaran mereka untuk
memahami dan menghayati keindahan Islam. Islam memerlukan belia yang berani,
cekap dan berkepimpinan untuk mengarah serta membentuk citra jemaah
masyarakatnya.
4.
Kerjaya:
Setiap
jenis pekerjaan memerlukan kepakaran dan kemahiran dari belia. Golongan ini
dilihat mampu untuk melaksanakan tugas dengan sikap produktif dan
beridealistik.
5.
Ekonomi:
Kesan dari peranan yang dimainkan oleh golongan
belia secara tidak langsung menaikkan taraf hidup rakyat dan ekonomi negara.
Sistem ekonomi yang stabil amat penting bagi sesebuah negara. Ia berupaya
menarik minat pelabur luar untuk melabur di negara ini.
KESIMPULAN
Kesimpulannya, generasi muda atau belia mempunyai peranan
serta kepentingannya tersendiri dalam usaha untuk membangunkan masyarakat dan
negara. Belia sebagai pemimpin masa kini dan masa hadapan mesti bergerak dalam
kematangan, keupayaan dan motivasi yang lebih positif dan efektif di dalam
komitmen yang lebih kukuh (A. Aziz 1984: 21).
Kesedaran
perlu wujud dan berkembang sealiran dengan cita-cita pembinaan budaya bangsa ke
arah kewujudan satu negara yang bermaruah dan mempunyai martabat yang tinggi.
Tuntutan masyarakat dan global yang semakin canggih, wajarnya memerlukan
peranan yang rasional dan beridea segar daripada belia. Tugas belia serta
masyarakat umumnya ialah memastikan agar tuntutan tersebut dipenuhi
selengkapnya.
RUJUKAN
A.
Aziz Deraman. 1984. Belia dan
Budaya. Kementerian Kebudayaan, Belia dan Sukan Malaysia
Azizan Bahari.
1995. Belia dan Masyarakat. Kuala
Lumpur : Institut Kajian Dasar.
Azizan Bahari. 1995. Pergerakan Belia: Persoalan dan
Cabaran. Kuala Lumpur :
Institut Kajian Dasar.
Jaffary Awang, Mohd Nasir Omar & Muda @ Ismail Ab.
Rahman. 2003. Agama dan Perpaduan Kaum di Malaysia. Bangi: Fakulti
Pengajian Islam Universiti Kebangsaan Malaysia .
Kamus Dewan. 1994. Ed. Baru. Kuala
Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka Kementerian Pendidikan Malaysia .
Mohd Ismail
Mustari. 1999. Belia sebagai insan cemerlang dari perspektif Islam: Kajian
status belia-belia Felda Bukit Ramun, Kulai, Johor. Disertasi Sarjana Pengajian
Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia .
0 Komentar:
Catat Ulasan