Sabtu, 23 Februari 2013

1 Cukupkah Menyambut Maulidur Rasul?


Assalamualaikum... Dalam minggu-minggu ini semua tempat sibuk mengadakan majlis Sambutan Maudidur Rasul SAW. Sungguh seronok melihat ramai yang teruja menyambutnya dan menunjukkan minat dengan turut serta dalam apa-apa pertandingan selingan dan tak ketinggalan rewang masakan untuk dijadikan jamuan sewaktu majlis. Tak lain tak bukan semua itu sebagai lambang yang boleh kita pamerkan bagi menyatakan kecintaan diri terhadap junjungan nabi SAW. Serta tak ketinggalan ada yang menyanyi lagu-lagu selawat yang perbagai melodinya serta berzanji dan berqasidah bagi merancakkan majlis sambutan. Persolannya adakah cukup sekadar itu bagi menunjukkan kecintaan kita terhadap baginda SAW?

Analoginya begini. Seorang suami akan memberi hadiah kepada isterinya, ibu bapa memberi keperluan buat anak-anaknya, guru membantu menunjuk ajar anak muridnya. Semua itu contoh bagi bukti kecintaan yang boleh dipamerkan oleh seseorang kepada seseorang yang lain. Bukti yang 'nampak' itu perlu ditunjukkan tapi percayalah ia hanya perlu bagi manusia sahaja. Kerana lumrah kita inginkan perhatian dan disayangi dengan cara yang begitu, bagi kebanyakannya. Persoalan disambung. Jika begitu apa pula bukti yang kita ini mencintai nabi SAW?

Jika jawapannya ialah dengan mengadakan majlis Sambutan Maulidur Rasul maka ia jawapan yang sedikit tersasar. Adakah cukup sehari saja kita mencintai bagi SAW? Cukupkah sehari ini kita benar-benar beria menunjukkan yang kita menyayanginya seperti selawat banyak-banyak, berzanji, qasidah, nasyid, bercerita, lalu esoknya kita tidak melakukannya lagi? Ketahuilah semua itu tidak bijak untuk dilakukan.

Allah Taala ada menyatakan firmanNya, “qul in kuntum tuhibbunallah fattabi’uni yuhbibkumullah”. Jika kamu mencintai Allah, maka ikutlah aku, nescaya kamu akan dicintai Allah, itu mafhumnya. Tidak ada cara lain untuk menyatakan cinta dan kasih kepada baginda SAW melainkan kita menurutinya. Kita buat apa yang disuruh Allah dan Rasul SAW dan kita tinggalkan jauh apa yang ditegah Allah dan Rasul SAW. Selain itu kita menjadikan baginda SAW sebagai qudwah hasanah. Kita meniru cara nabi berbicara, bergaul, bertingkah laku, personaliti, kerja dakwah dan sangat penting ibadah yang dikerjakan baginda SAW. Kita cuba mengikuti apa yang terdaya buat kita. Masakan sukar? Bukankah baginda juga manusia sama seperti kita? Itulah hikmah mengapa Rasul dilantik dari kalangan manusia dan bukan makhluk lain. Kita akan lebih mudah mengikut dan meniru apa yang dibuat oleh nabi SAW. 

Insya-Allah, dengan mengikuti seluruh sunnah nabi SAW dan diamal secara total dalam kehidupan kita, maka roh mahabbah itu akan bersemadi secara halus dalam sanubari kita, bukan pada sambutan Maulidur Rasul saja bahkan tiap-tiap detik dan saat. Dengan menzahirkan semua itu, mudah-mudahan terbitlah kecintaan yang menebal terhadap Yang Maha Pencipta. Allahu a'lam....Putera Islam

1 Komentar:

  1. Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
    Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

    Oh ya, di sana anda bisa dengan bebas mendowload music, foto-foto, video dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

    BalasPadam

 

FIKRAH PUTERA ISLAM Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates