Khamis, 1 Oktober 2009

5 Tarian Poco-Poco Adalah Tarian Kristian?


Alhamdulillah kerana kita semua masih bernafas lagi dgn keizinanNya. Admin ingin berkongsi dgn rakan-rakan semua tentang tarian poco-poco yang sedang hangat ditarikan oleh semua lapisan masyarakat, umumnya masyarakat kita yg beragama Islam terutama suri-suri rumah dan badan-badan kerajaan ketika manghadiri kursus.
Sebenarnya tarian poco-poco ini berasal dari Filipina. Cuma lagu sahaja yang berasal dari Indonesia. Ia ditarikan oleh masyarakat yg beragama Kristian ketika mereka menghadiri upacara sembahyang mingguan mereka. Lihatlah sahaja bagaimana pergerakannya, yang membentuk 'SALIB'.

Mungkin kita tidak perasan kerana kita suka mengikut-ikut sesuatu tanpa usul periksa. Inilah cara musuh-musuh Islam mengenakan kita sedangkan kita tahu apabila kita melakukan sesuatu yang menyerupai sesuatu agama maka kita dikira merestui agama itu seperti amalan yoga yang telah difatwakan haram kerana ia menyerupai agama Hindu. Cuma tarian poco-poco ini belum difatwakan haram lagi. Marilah kita sama-sama fikirkan.
Tidakkah kita terfikir, kenapa tarian itu dimulakan dari kiri? Dan apa jenis senaman ini? Relevankah tarian ini, yang kelihatan seperti tidak siuman?

Semoga isu ini mendapat perhatian pihak berkenaan agar mengkaji secara terperinci tentang kesahihan perkara ini,asal-usul dan kesannya kepada akidah umat Islam seterusnya mengeluarkan fatwa berhubung tarian ini,agar umat Islam tidak terus berada dalam kelalaian dan keasyikkan menarikan tarian ini. Wallahua'lam..

5 Komentar:

  1. salam aidilfitri al mubarak dari kami http://firestartingautomobil.blogspot.com/
    Terima kasih kerana infor dari kamu.. eeemmm baru aku tau...perlu ade kajian terperinci jangan sampai ade yang termaasuk dalam tipu daya yang tak ternampak asyik dgn kelalaian tersebut...
    Firman Allah S.W.T
    Terjemahan : Wahai anak-anak adam! Janganlaah kamu diperdaya oleh syaitan sebagaimana ia telah mengeluarkan kedua ibu bapa kamu dari syurga
    surah al-A"raf 7.27
    semoga ia menjadikan pedoman dan pengajaran di sebalik ape yang terselindung

    BalasPadam
  2. I see Triple M. I never knew about this . Hmm , nasib lah I havent dont yet , LOL not good of a dancer . Thanks so much for the infor Triple M. ^.^

    BalasPadam
  3. mmg benda ni yang aku paling panas.. benda ni terlalu bangang, aku tau sgt la tarian bodoh dan lagi bangang ni, menyusahkan orang2 kerajaan, bini orang kerajaan, dipaksan supaya pandai menari tarian kafir laknat ni.. nasib baik aku tak pandai langsung joget cam binatang ni.. kepada yg pandai joget benda bodoh ni.. jgn nk bangga, skang tgk.. betapa bodohnye korang sbb pandai menari benda laknat ni

    BalasPadam
  4. Ape ke jadah korang ni?? Apa bangang sangat admin ni?? Tarian macam ni pun hang nak kaitkan dengan agenda agama? BAGHAL sungguh hang dan JUMUD dan betapa CETEK nya minda.

    BalasPadam
  5. jgn cepat melatah..benda ni pun belum disahkan lagi kebenarannya.cuba kita tengok senaman Yoga sudah berpuluh tahun diamalkan,tiba2 mufti ckp HARAM.kenapa?pasti ada rasionalnya.jd x mustahil jika Poco-Poco ni pun begitu juga.apa2 pun kita tggu la apa kata pihak berkuasa nnti.ok.

    BalasPadam

 

FIKRAH PUTERA ISLAM Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates