Selasa, 3 November 2009

0 Kasih Najwa (Episod 3)



Cerpen Oleh : Triple M

Kringgg!!!
Najwa mencapai jam loceng yang bising itu lalu memicit punat besar di badan jam itu. Matanya terkebil-kebil. Beberapa detik kemudian azan Subuh berkumandang. Najwa bangkit meluru ke bilik air. Dia sempat menoleh ke arah Hana yang masih berbungkus selimut. Dia menangguhkan hasrat mengejutkan rakannya itu sehingga selesai membersih diri dan berwuduk.
“Hana! Hana! Bangun lekas. Sudah pukul lapan pagi ni!”
Mendengar itu, Hana kelam-kabut bangun. Secepat kilat dia menyambar tualanya dan bergegas menuju ke bilik air.
“Ha,ha,ha! Terkena kau. Awal lagilah.”
“Apa?”
Suara tawa Najwa mematikan langkah Hana. Dia mengerling ke arah jam dinding yang tergantung dalam biliknya. Kemudian tersengih. Dia tahu jam besar itu tidak pernah berbohong.
“O, main-main ya!.”
“Kau ni potong mimpi aku saja.”
“Sudahlah. Kau dah bangun pun, teruslah bersiap untuk solat.”
“Kenapa ni?”
Hana melihat Najwa agak aneh pagi ini. Tidak seperti tiga hari sebelum ni. Tidak seperti malam tadi sewaktu dia meluahkan keperitan hati yang ditanggungnya. Pagi ini wajah Najwa berseri. Air mukanya tidak menampakkan sebarang kerisauan lagi.
“Betul kata kau. Aku perlu balik.”
Hana tersenyum. Dia bangga Najwa membuat keputusan yang tepat. Tambah bangga apabila buah fikiran dan nasihatnya diterima dengan baik. Dia berjaya juga merawat kesakitan sahabatnya itu.
“Ya.”
Tiba-tiba air muka yang tenang itu berubah pula. Dia menunduk. Jari kanannya meramas-ramas jari kirinya. Hana pun membuang senyumnya tadi.
“Kau rasa ibuku marah tak?”
Hana menghampirinya yang sedang duduk di katil. Dia pun ikut duduk. Tangan kirinya memegang bahu kiri Najwa. Digoyang-goyangkan perlahan-lahan.
“Sudahlah.”
“Aku tinggalkan dia seorang diri. Dah lama. Aku tak pedulikan dia, aku tak bertanya khabar dia.”
Matanya mula menakung air. Dia kembali menjadi seperti semalam. Dia menjadi resah, muram dan berduka. Rupanya dia bimbang. Bimbang apabila kepulangannya nanti tidak diterima ibunya. Dia tahu ibunya amat terpukul oleh tindakan nekadnya keluar dari rumah lima bulan lalu. Dia tahu ibunya marah dan pasti marah sebaik saja melihat anak sulungnya ini tiba-tiba kembali. Fikiran Najwa menjadi buntu semula.
“Jangan berprasangka terhadap ibu kau. Dia yang melahir dan membesarkan kau. Dia amat sayangkan kau. Kau perlu optimis.”
“Buat apa kau menyiksa batin kau lagi. Cukuplah kesilapan lalu yang kau lakukan. Kembalilah kepada dia, cium tangannya, minta dia ampunkan kau. Minta dia restui kau. Buatlah begitu selagi masih ada waktu. Bila dia sudah menutup mata, tak ada guna lagi.”
Hana bicara panjang. Sahabatnya itu tekun mendengar. Mereka sama-sama berpandangan. Najwa kembali mengukir senyum.
“Hana, terima kasih. Kaulah sahabat aku.”
“Habis aku musuh?”
“Aku nak cakap sikit, boleh?”
“Ya?”
“Badan kau busuklah! Pergi mandi sana!”

Pukul 7.30 pagi Najwa tiba di Hentian Puduraya. Orang ramai sibuk dengan hal membeli tiket dan menunggu bas. Ada ramai konduktor bas menawarkan tiket kepada orang yang lalu-lalang dengan berteriak lantang. Barangkali ada juga ulat-ulat tiket yang menawarkan harga yang mustahil. Di bangku-bangku pesisir stesen dipenuhi dengan penumpang bas menanti bas masing-masing yang belum kunjung tiba. Si penjaja makanan dan minuman ringan menjadi sibuk sekali. Laris sungguh barangan jualan mereka, lebih-lebih lagi air tin dan asam jeruk. Semuanya buat bekalan penumpang di dalam bas. Najwa menghentikan langkah di hadapan kaunter tiket bas Transnasional. Dia mendapatkan tiket yang menuju ke Mersing jam 9 pagi di Platform 10. Najwa cuba menghabiskan masa meninjau lot-lot kedai yang menjual aneka jenis barangan. Dari makanan, pakaian, kraf tangan, sampailah kepada barangan elektronik. Malah bank juga disediakan demi kemudahan orang ramai. Najwa mencari-cari barangan yang boleh dibeli untuk hadiah ibunya. Mungkin dengan hadiah hati ibunya akan terawat sedikit.


...bersambung


Sahabat, jangan lupa berikan komen di bawah ini untuk kita saling bertukar-tukar fikiran.Syukran.

0 Komentar:

Catat Ulasan

 

FIKRAH PUTERA ISLAM Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates